På denne side kan du finde information og vejledninger til, hvordan du som underviser kan omlægge den traditionelle tilstedeværelsesundervisning til andre læringsformater og undervisningsformer, der tilgodeser Uddannelses- og Forskningsministeriets gældende retningslinjerne.
Det fælles universitetspædagogiske center – Center for Educational Development (CED) – har udviklet nedenstående fire modeller, der kan anvendes som inspiration i forbindelse med tilpasningen til de skærpede retningslinjer. Du kan også holde dig orienteret om dit fakultets konkrete anbefalinger via de forskellige links til højre.
Som udgangspunkt er følgende overvejelser fornuftige at gøre sig i forhold til tilpasningen af undervisningen i alle fire modeller:
Her kan du finde praksisnær inspiration til synkrone online undervisningsaktiviteter:
Model 1 kombinerer synkron online undervisning med synkron fysisk undervisning på campus. Modellen tager udgangspunkt i følgende:
I praksis betyder det, at holdet opdeles i hold A og hold B. På illustrationen ovenfor ses, at:
Alle undervisningssessioner holdes tidsmæssigt inden for den allerede skemalagte undervisningsplan.
Her kan du finde praksisnær inspiration til asynkrone online undervisningsaktiviteter:
Model 2 kombinerer asynkron online-undervisning med synkron fysisk undervisning på campus. Modellen tager udgangspunkt i følgende:
I praksis betyder det, at holdet opdeles i hold A og hold B. På illustrationen ovenfor ses, at:
Alle undervisningssessioner holdes tidsmæssigt inden for den allerede skemalagte undervisningsplan.
Her kan du finde praksisnær inspiration til online undervisningsaktiviteter:
Med model 3 gennemføres undervisningen udelukkende online. Undervisningen kan bestå af en kombination af synkrone og asynkrone aktiviteter. De synkrone aktiviteter vil skulle gennemføres på det tidspunkt, der i forvejen er planlagt i skemaet for efteråret 2020.
Med model 4 gennemføres synkron undervisning for hele holdet på samme tid, men kun halvdelen af de studerende er fysisk tilstede. Modellen tager udgangspunkt i følgende:
I praksis betyder det, at holdet opdeles i hold A og hold B. På illustrationen nedenfor ses, at:
Alle undervisningssessioner holdes tidsmæssigt inden for den allerede skemalagte undervisningsplan.
Teknologi og teknologivalg spiller en central rolle i alle fire modeller. Her finder du en samlet oversigt over vejledninger til forskellige teknologiske værktøjer, der kan anvendes i de fire modeller.
Teknologiske værktøjer til synkrone aktiviteter
Teknologiske værktøjer til asynkrone aktiviteter