Sådan skriver du den bedste fondsansøgning

Fire inspirationsmøder klæder nye og erfarne forskere på til at søge midler fra EU og Innovationsfonden. Alle er velkomne – også dig, der bare er nysgerrig på, hvad det kræver at søge.

Frem mod nytår afholder Health fire inspirationsmøder, som kan hjælpe dig til at ramme plet med dine fondsansøgninger. Foto: Envato Elements

Inden nytår holder Health fire møder, der skal hjælpe og inspirere forskere til at søge projektmidler.

I løbet af en time hører du mere om et af de store funding-programmer, og du finder ud af, hvilke krav du skal opfylde for at søge.

Inspirationsmøderne holdes som hybrid-arrangementer - det betyder, at du både kan deltage fysisk og lytte med online.

Hvis du har ambitioner om at skrive en kvalificeret fondsansøgning, er der rigtig meget inspiration at hente ved de fire arrangementer. Der vil være oplæg fra forskere, som allerede er lykkedes med at hente midler fra det pågældende program, og ved et af møderne er der eksternt besøg fra Innovationsfonden.

”Det er en rigtig god idé at lade sig inspirere af de virkemidler, der har fungeret for andre forskere i fondsansøgninger. Vi er bedre, når vi hjælper og inspirerer hinanden, så jeg håber, mange vil komme til møderne enten online eller fysisk,” siger konstitueret dekan Hans Erik Bøtker, der fungerer som ordstyrer ved alle fire arrangementer.

Test dig selv: Har du potentiale til de store fonde?

Alle interesserede er velkomne til inspirationsmøderne – uanset hvor man er i sin forskerkarriere. Du må altså gerne komme, selv om du ikke er klar til at skrive en fondsansøgning endnu.

Hvis du er i tvivl om, hvad det kræver at søge fondsmidler fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC) eller Innovationsfonden, kan du bruge AU’s tjeklister til at afklare, om dit grundlag for at søge er på plads.

Test dig selv her.

Arrangement: Søg EU-klynger

30. november, kl. 15-16

Aarhus Institute of Advanced Studies - 1630, Høegh-Guldbergs Gade 6B.
Deltag online på: https://panopto.au.dk/Panopto/Pages/Sessions/List.aspx?folderID=4f2a37df-3330-48a0-9712-adc700b19ac6

Formål
Er du interesseret i samarbejdsprojekter med partnere fra hele Europa? På mødet sætter vi fokus på virkemidler og drøfter ansøgernes udfordringer i forhold til at være med i konsortium-ansøgninger til EU’s rammeprogram for forskning og innovation Horizon Europe.

Arrangement: Søg Innovationsfonden (Grand Solutions)

2. december, kl. 15-16

Formål

Inspirationsmødet er for alle – men især for dig med en god forskningsidé, der kan realiseres i samarbejde med en virksomhed. Formålet er at sætte fokus på virkemidler og at drøfte ansøgernes udfordringer i forhold til at søge Grand Solutions.

Arrangement: Søg ERC (Starting Grants og Consolidator Grants)

7. december, kl. 15-16

Formål
Starting Grants er for ansøgere med en ph.d.-alder på 0-7 år. Consolidator Grants er for ansøgere med en ph.d.-alder på 7-12 år. Formålet er at sætte fokus på virkemidler og drøfte ansøgernes udfordringer i forhold til at søge ERC-grants.

Arrangement: Bliv vejleder ved Marie Curie Postdoctoral Fellowships

8. december, kl. 15-16

Formål
Vil du være vejleder for et ungt forskertalent fra et andet land i Europa? Formålet med Marie Curie fellowships er at give yngre forskere mulighed for at opnå og videregive ny viden i et transnationalt samarbejde. På mødet drøfter vi vejledernes udfordringer i forhold til at rekruttere forskertalenter via Marie Curie Postdoctoral Fellowships.