AR Nyhedsbrev nr. 1 - januar 2017

Ved formand for Akademisk Råd, Arts, Merete Wiberg

Februar 2016 tiltrådte et nyt akademisk råd med nyvalgte medlemmer.

Med dette nyhedsbrev vil jeg som formand for rådet genoptage tidligere formands praksis med løbende at supplere referaterne fra rådet med opsummeringer af rådets arbejde.

Akademisk Råd er, som det fremgår af navnet, primært rådgivende. Rådets opgave er således dels at rådgive om både tilbagevendende (f.eks. budget og regnskab) og aktuelle emner. Endvidere har rådet til opgave at tildele ph.d.-og doktorgrader samt at indstille til dekanen om sagkyndige udvalg i forbindelse med bedømmelse af ansøgere til videnskabelige stillinger. I praksis foregår det således, at udvalgets medlemmer har indsigelsesmulighed. Rådet har beslutningskompetence i forbindelse med fakultetets indstilling af æresdoktorer.

Udover at rådgive i forhold til de sager, som forelægges af dekanen og rektor, har Akademisk Råd mulighed for selv at sætte emner på dagsordenen. Jeg vil opfordre alle medarbejdere på Arts til at rette henvendelse til mig eller andre rådsmedlemmer, hvis der er emner (både tilbagevendende og aktuelle), som I ønsker, vi skal sætte på dagsordenen.

I årets løb har en lang række emner været på dagsordenen. I det følgende vil jeg fremhæve enkelte af de seneste og aktuelle emner og derudover henvise til dagsordner og referater af møderne.

Seminarer om Arts’ betydning og vigtighed

Det forrige akademiske råd afholdt et arrangement i december 2015 om Arts’ rolle og udfordringer. Rådet ønsker at følge op på det tidligere arrangement i 2017, men vi vil denne gang gennemføre det som en to-trins raket. Ideen er at involvere ansatte ved Arts med henblik på at planlægge et større eksternt arrangement, som kan være med til at oplyse om betydningen og vigtigheden af humaniora/Arts.

Vi vil derfor den 23. maj 2017 kl. 12.30-16.00 afholde et internt seminar for ansatte og studerende ved Arts, AU med henblik på at få input og opbakning til et mere eksternt rettet seminar, hvor vi forestiller os, at forskere, politikere og meningsdannere skal deltage.

Datoen for det eksterne seminar er eftermiddag den 14. december 2017. Flere informationer kommer ud i starten af 2017 Se referat d. 20/6 2016 vedr. arbejdet med seminarerne og 14/12 2016. Referaterne findes på hjemmesiden for Akademisk Råd (sidstnævnte referat vil være at finde på hjemmesiden i starten af januar)

Dobbeltpublicering og selvplagiering

I efteråret fulgte rådet op på det tidligere akademiske råds henvendelse til praksisudvalget vedr. dobbeltpublicering og selvplagiering. Især var fokus på forholdet mellem specialer og ph.d. afhandlinger, når det gælder spørgsmålet om selvplagiering. Diskussionen af dette punkt kan ses i referaterne den 27/9 2017 og den 25/10 2017, hvor prodekan for forskning Anne-Marie Pahuus deltog i mødet.

Professorpolitik

På mødet i december var professorpolitik på dagsordenen, herunder brugen af MSO-professorer. Diskussionen, som også strakte sig ind i det årligt tilbagevendende punkt vedrørende ansættelser på de enkelte institutter, hvor institutledere deltager, vil kunne ses i referatet fra mødet d.14/12 2016 (referat tilgængeligt primo jan. 2017).

Digitaliseringsstrategi

Rådet har i november udarbejdet et høringssvar til udkast til digitaliseringsstrategi. Høringssvaret kan læses i referat fra møde den 14/12 2016 (primo jan. 2017).

Overdragelse af AU’s biblioteksfunktion til det fusionerede Kongelige Bibliotek

Rådets medlemmer er blevet bedt om at rådgive i relation til den påtænkte overdragelse af AU’s biblioteksfunktion til det fusionerede Kongelige Bibliotek. Rådgivningen omfatter:

1. Give kvalificerede bemærkninger til intensionerne om at indlejre AU Library i det fusionerede Kgl. Bibliotek.
  2. Give input til, hvordan den årlige dialog om ydelser fra AU Library kan tilrettelægges i lyset af en påtænkt overdragelse.
  3. Kommentere om der skal etableres et tværgående biblioteksudvalg for hele AU og evt. ønsker til sammensætning af dette.

Kommentarer sendes senest den 20. januar 2017. Rådets medlemmer fremsender gerne sagsfremstillingen og modtager kommentarer.

Kommunikation

Vi håber i rådet, at vi i 2017 kan styrke kommunikationen mellem Akademisk Råd og fakultetets medarbejdere – bl.a. via kommunikation om emner, som vi vurderer, har særlig interesse. Dette vil ske både via nyhedsbreve og via relevante maillister. Derudover vil jeg henvise til den tidligere nævnte hjemmeside, hvor dagsordener, referater og andet materiale ligger.

Med ønsket om et godt 2017!

Merete Wiberg, formand for Akademisk råd Arts
Telefon: 20586298 / 20834958