Alsidig og aktiv undervisning gavner studerendes læring

En varierende og aktiv undervisning med mange eksempler hjælper studerende til at forstå faget og giver som sidegevinst tilfredse studerende

18.12.2015 | Julia Rolsted Stacey

 Når Carsten Bergenholtz træder ind som underviser i videnskabsteori på HA, har han på forhånd planlagt en række strukturerede spørgsmål. Han bruger online læringsværktøjet PollEverywhere til at stille spørgsmål undervejs i undervisningen.

”Det virker rigtigt godt,” udtaler Carsten og fortsætter:

”Også på de helt store hold med 200-300 studerende, hvor forelæsninger ellers almindeligvis består af envejs kommunikation.”

Ifølge Carsten bidrager en alsidig undervisning til mere læring.

”Det jeg siger — om eksempelvis en bestemt model — glemmer mine studerende hurtigere, end når de selv er aktiveret i læringen. Jeg kunne sige pointen hurtigere og klarere, men mine studerende forstår og husker bedre, når de også bidrager. Men det er vigtigt, at jeg strukturerer deres aktive proces.”

Fremmer dialog på holdet

Læringsværktøjet fungerer sådan, at Carsten stiller spørgsmål via PollEverywhere under forelæsningen. Et spørgsmål afleder fire svarmuligheder, som de studerende skal stemme på, efter de har talt med sidemanden i to til tre minutter. Stemmerne tælles derefter sammen via systemet, og Carsten kan straks vise og gennemgå resultatet sammen med holdet. PollEverywhere giver et praj om, hvem der har forstået dagens emne, og hvem der skal kigge på pensum en ekstra gang.

Carsten bruger typisk PollEverywhere tre til fire gange i én forelæsning. En afledt gevinst ved systemet er også, at den gruppe af studerende, som ved, at de svarede korrekt, har langt mere mod på at række hånden op og uddybe svaret, når Carsten efterlyser en uddybning.

Den direkte og konkrete feedback er lærerig — ikke kun for de studerende — men også for Carsten. Han får nemlig et indblik i, hvad han eventuelt skal forklare bedre, eller om holdet er klar til at gå videre til næste emne.

En tidligere studerende fortalte Carsten, at spørgsmålene var guld værd. Den studerende havde tit troet, at han havde forstået budskabet på baggrund af Carstens forklaringer. Så det var en øjenåbner, når han ofte svarede forkert. Her indså han, at han var nødt til at kigge på pensum igen.

Kun godt at sige

”Jeg har altid kun modtaget positiv feedback fra studerende om brugen af PollEverywhere,” fortæller Carsten. Faktisk har 100 % af de hundredevis af skriftlige evalueringer, der har nævnt PollEverywhere, været positive.

Carsten har gjort sit for at overbevise sine kolleger på Institut for Virksomhedsledelse om, at de bør anvende PollEverywhere. Det har krævet lidt overtalelse, men med tiden bruger flere og flere et læringsværktøj som PollEverywhere i erkendelse af, at det er en måde at aktivere de studerende i større auditorier.

”Den eneste udfordring, jeg kan se, er, at det godt kan tage lidt tid at formulere nogle rigtig gode spørgsmål, men det lærer man. Det er en balance mellem at lave spørgsmål med sandt/falskt svarmuligheder og så også lave nogle mere dybdegående spørgsmål,” udtaler Carsten.

Netop kåret som årets underviser

Ifølge Carsten viser studier også, at aktiv og struktureret læring nytter. Det er også hans erfaring, at studerende på Aarhus BSS ønsker en alsidig og eksempelorienteret undervisning. De studerende har netop valgt Carsten som årets underviser 2015, da han den 14. november fik overrakt undervisningsprisen Den Gyldne Fugl af borgmester Jacob Bundsgaard.

En af begrundelserne for at nominere Carsten til prisen blev givet af en studerende som skrev, at Carsten altid sørger for at innovere sine forelæsninger og gøre tingene spændende.

Visuelle eksempler bidrager til refleksion

Carsten viser også videoer i sin undervisning, og han bruger en del tid på at finde frem til de rette videoer. De kan være om aber, Steve Jobs, Monty Python, psykologiske eksperimenter eller ulve — men de har altid en eksplicit teoretisk forankring, og videoerne hjælper de studerende til at få tænkt yderligere over pensum.

”Selv et år efter kan de ofte huske videoerne, men kan faktisk også pointen med den enkelte video,” udtaler Carsten.

”Det er også min oplevelse, at mine hold oplever, at de tages mere seriøst i en alsidig og aktiverende undervisning.”

Gør en stor indsats

Carsten underviser i flere forskellige fag og fremhæver især udfordringen med at undervise i videnskabsteori på HA. Her sker undervisningen på meget store hold. De studerende har lettere ved at relatere sig til andre fag som eksempelvis organisationsadfærd.

Carsten har nytænkt videnskabsteori. Han kunne sagtens antage, at alle studerende burde synes, at videnskabsteori er et spændende fag, men hans udgangspunkt er faktisk lidt det modsatte. Han accepterer, at videnskabsteori opfattes som et abstrakt og fjernt fag og gør derfor meget for at motivere og overbevise sine studerende om, at faget er spændende og relevant.

Men dét som Carsten er særligt glad for, er når studerende på senere semestre møder Carsten på gangen og siger ”nu forstår jeg, hvorfor du gjorde, som du gjorde”.

Tak for opbakning

Til sidst vil Carsten gerne sige tak til sine kollegaer Anne Bøllingtoft, Morten Rask og Christian Waldstrøm. De har gjort Carstens liv som underviser nemmere.

Yderligere oplysninger

Institut for Virksomhedsledelse
Aarhus BSS
Aarhus Universitet
E-mail: cabe@mgmt.au.dk
Telefon: 87165419

Videnudveksling, Aarhus BSS