De første erfaringer med Brightspace

Et pilotprojekt har ladet en række undervisere fra Aarhus BSS afprøve det nye LMS Brightspace. To af dem fortæller her om deres erfaringer og giver konkrete råd til alle de undervisere, der snart skal opbygge deres egne kurser på den nye platform.

Studerende sidder med bærbar computer
Foto: Pexels

Dette forår har en række undervisere på Aarhus BSS for første gang styret deres kurser via Brightspace – det nye learning management system, der til august erstatter Blackboard på Aarhus Universitet.

Vi har talt med et par af de i alt 35 undervisere, der har deltaget i pilotprojektet på Aarhus BSS. Hvad var deres oplevelse? Og har de nogle gode råd til nye brugere af platformen?

”Personligt har jeg ikke oplevet den helt store forskel”

Asbjørn Skjæveland fra Institut for Statskundskab har i foråret kørt et seminar for bachelorstuderende i Brightspace. Her valgte han at opsætte sin kursusside, så den minder om hans sædvanlige sider i Blackboard, og det har fungeret udmærket.

”Personligt har jeg ikke oplevet den helt store forskel som underviser. Med Brightspace har jeg fået den funktionalitet, jeg kender fra Blackboard, blot i en anden indpakning,” fortæller Asbjørn Skjæveland.

Han understreger dog også, at nogle funktioner er mærkbart anderledes, for eksempel meddelelsesfunktionen, filupload og muligheden for preview.

Tilpassede arbejdsgange versus nye muligheder

Der er også funktioner i Brightspace, der understøtter helt nye måder at gøre tingene på. Det er i Asbjørn Skjævelands øjne positivt, omend det er forskelligt, om man har behov for det som underviser:

”Mange har kun behov for at kunne overføre og tilpasse de arbejdsgange, de har opbygget i Blackboard. Det synes jeg, i store træk man kan i Brightspace. Lige nu venter det nye LMS desuden stadig på kursusskabeloner, og når de kommer, vil det klart være en hjælp for nye brugere. Og så skader det heller ikke, at der er supergod support,” pointerer han.

”Jeg var skeptisk, for jeg er vant til at udfordre Blackboard meget”

Christina Uldum fra Institut for Forretningsudvikling og Teknologi deltog også i forårets pilotprojekt. Hun brugte Brightspace på tre kurser, der tilsammen favner en bred portefølje af faglige hensyn, tekniske specifikationer og ikke mindst studerende.

”Jeg var skeptisk, for jeg er vant til at udfordre Blackboard meget med mit behov for opsætning. Men jeg blev positivt overrasket. Det har ikke været nødvendigt for mig at gå på kompromis,” beretter Christina Uldum.

I hendes øjne indeholder Brightspace de funktioner, man som underviser er vant til i et LMS, men med en bedre brugerflade end Blackboard:

”Brightspace er både pænere at se på, mere overskueligt at arbejde i for undervisere og studerende samt meget intuitivt, selv når det kommer til relativt avancerede funktioner,” vurderer Christina Uldum.

Tre konkrete forbedringer i brugerfladen

Særligt tre forbedringer springer Christina Uldum i øjnene:

1. Brightspace har et feed, der minder om de sociale medier. Det letter brugen for de studerende, og det giver mulighed for at åbne op for tovejskommunikation via spørgsmål direkte i feedet, i stedet for at man modtager et væld af mails som underviser.
  2. Rent visuelt fungerer brugerfladen bedre end i Blackboard. Udover en grafisk opdatering er platformen mere dynamisk og muliggør for eksempel previews af filer samt bedre oversigter og kursuslister.
  3. Der er gode muligheder for at kopiere og trække elementer rundt, hvilket var svært i Blackboard. Det betyder, at det er nemmere at tilpasse, justere og samle ting i Brightspace.

”Jeg synes, Brightspace har været supergodt at arbejde i, og jeg glæder mig til, at alle mine kurser foregår i det nye LMS,” afslutter Christina Uldum.

Gode råd til at tage hul på det nye LMS

På baggrund af de første erfaringer med Brightspace er det muligt at sammenfatte nogle gode råd til de mange undervisere, der snart selv skal i gang med at anvende det nye LMS.

• Gå i gang i god tid og afsæt nogle dedikerede timer til at afprøve platformen.
  • Gennemtænk strukturen i dine kurser, så den giver mening for både dig og dine studerende.
  • Benyt dig af workshops, guides og support, men prøv også selv at klikke dig frem.
  • Gem de ting fra Blackboard, du ønsker at beholde eller genbruge.

Afprøv Brightspace med dit eget sandkassekursus

Brightspace er nu blevet tilgængelig for alle undervisere. Det betyder, at du kan logge ind på platformen her og afprøve funktionerne i dit eget sandkassekursus.