Flotte DFF-bevillinger til Aarhus BSS

Ni forskningsprojekter fra Aarhus BSS har netop modtaget i alt 43 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond. Det er et flot resultat, som viser, at vi er konkurrencedygtige i kampen om de danske forskningsmidler, siger prodekan for forskning Per Baltzer Overgaard.

Foto: Colourbox

Da Danmarks Frie Forskningsfond i torsdags uddelte 753 millioner kroner til dansk forskning, gik 43 millioner kroner af disse til forskningsprojekter fra Aarhus BSS. Ni af fakultetets forskere modtog projektbevillinger – seks af disse var Forskningsprojekt 2-bevillinger på op til 6,2 millioner kroner og tre Forskningsprojekt 1-bevillinger på op til 2,9 millioner kroner.

Prodekan Per Baltzer Overgaard glæder sig over, at Aarhus BSS er så stærkt repræsenteret på listen over DFF-bevillinger:

”Det er et flot resultat, som viser, at forskere her på Aarhus BSS er konkurrencedygtige i forhold til de danske forskningsmidler,” fortæller han. ”Det er et vigtigt signal at sende – også i forhold til de private danske fonde og EU-fondene, hvor der jo også ligger en masse muligheder. Samtidig er det glædeligt, at vores seniorforskere har godt fat i de store bevillinger og dermed får mulighed for at inddrage yngre kolleger i projekterne.”

Alle institutter kan være med

Danmarks Frie Forskningsfond uddeler bevillinger til forskningsprojekter, som skal være med til at igangsætte banebrydende forskning inden for alle videnskabelige områder og bidrage til at løse nogle af samfundets udfordringer. På Aarhus BSS kommer størstedelen af årets bevillingsmodtagere fra Institut for Statskundskab, men også Psykologisk Institut, Institut for Økonomi og Juridisk Institut er repræsenteret på listen. Per Baltzer Overgaard ser gode muligheder for, at bevillingerne fremover vil være spredt endnu bredere ud over fakultetet:

”Som jeg ser det, vil alle seks institutter på Aarhus BSS sagtens kunne være med i kampen om DFF-midlerne,” siger han. ”De enkelte fagligheder er alle bundet op på at løse aktuelle udfordringer, hvad enten det er fra et business eller samfundsmæssigt perspektiv eller i snitfladen derimellem. Vi kunne derfor sagtens få endnu flere forskere og institutter på banen.”

Årets DFF-bevillingsmodtagere på Aarhus BSS

Dorthe Schougaard Berntsen, Psykologisk Institut modtager kr. 6.190.677 til projektet Individual differences in autobiographical memory

Knud Erik Jørgensen, Institut for Statskundskab, modtager kr. 6.022.308 til projektet Cultivating the Union's Foreign Relations: The EEAS and International Diplomacy

Kasper Lippert-Rasmussen, Institut for Statskundskab, modtager kr. 5.750.681 til projektet Cost-Effectiveness and Non-Discrimination in Health Care: Must We Choose?

Per Mouritsen, Institut for Statskundskab, modtager kr. 6.113.605 til projektet Outside Citizenship: The Making and Integration of Denizens

Helena Skyt Nielsen, Institut for Økonomi, modtager kr. 5.810.114 til projektet The Development of Math Skills: The Role of Parents and Early Skills

Svend-Erik Vrede Skaaning, Institut for Statskundskab modtager kr. 2.878.801 til projektet Disentangling Scandinavian Democratic Exceptionalism

Louise Halleskov Storgaard, Juridisk Institut, modtager kr. 2.846.918 til projektet EU, Denmark and Non-Nationals: An Analysis of the Danish Law Implications of EU Law on Asylum, Border Control and Deportation

Morten Valbjørn, Institut for Statskundskab, modtager kr. 5.383.987 til projektet Bringing in the Other Islamists – comparing Arab Shia and Sunni Islamism(s) in a sectarianized Middle East

Frederic Michel Patrick Warzynski, Institut for Økonomi, modtager kr. 2.356.381 til projektet Developing new methodologies for markup estimation with multi-product firms

Læs DFF's pressemeddelelse om dette års bevillinger

Vil du vide mere om finansieringsmuligheder?

Læs interviewet med Associate Dean med ansvar for EU Finansiering Niels Mejlgaard og blive klogere på mulighederne inden for EUs rammeprogrammer.