Nyt evalueringsskema med mere individuelt fokus

Fakultetets fælles skema for undervisningsevaluering er netop blevet revideret. Det har resulteret i et nyt og kortere evalueringsskema og en lokalt tilpasset opfølgningsproces på institutterne. Det skulle gerne gøre skemaet til et mere anvendeligt redskab for underviserne, siger formand for Aarhus BSS Uddannelsesforum Anne Skorkjær Binderkrantz.

Det nye evalueringsskema skal gerne være et brugbart redskab for den enkelte underviser. Foto: AU Foto.

Det fælles skema for undervisningsevaluering på Aarhus BSS er i løbet af det sidste halve år blevet grundigt revideret. Formålet har været at udvikle et kortere og mere meningsfyldt skema, som kan tilpasses de enkelte institutter og undervisere. Derfor har såvel studerende som undervisere i de enkelte studienævn og studienævnenes repræsentanter i Aarhus BSS Uddannelsesforum været dybt involveret i processen.

Processen har nu resulteret i et nyt evalueringsskema, som på tværs af fakultetet sigter mod at tilgodese forskellige behov på de enkelte institutter og hos underviserne, og som gerne skulle give mere anvendelige svar. Skemaet indeholder nemlig færre fælles spørgsmål og flere åbne spørgsmål, hvor de studerende kan komme med uddybende kommentarer. Samtidig lægges der endnu tydeligere end før op til, at instituttet, studienævnet eller den enkelte underviser selv kan lægge spørgsmål ind. Det betyder, at man i højere grad kan tilpasse skemaet til sin egen undervisning, og det er der god grund til, fortæller formand for fakultetets Uddannelsesforum professor Anne Skorkjær Binderkrantz fra Institut for Statskundskab:

”Det er meget vigtigt, at underviserne oplever, at de rent faktisk får noget ud af at bruge evalueringsskemaet,” siger hun. ”Og jo mere fagnært og relevant skemaet er for den enkelte underviser, jo mere anvendeligt bliver det jo også. Der kan være nogle helt specifikke ting i ens undervisning, som man gerne vil have evalueret, og det har man nu bedre mulighed for med de individuelle spørgsmål.”

Individuel opfølgning på institutterne

Selve evalueringsprocessen er stort set uændret, hvilket betyder, at alle fag på fakultetet skal evalueres hvert semester. Opfølgningsprocessen er dog også blevet revideret, og ligesom det nye skema er den nu også langt mere lokalt funderet. Fremover er der nemlig ingen centrale krav til, hvordan de enkelte institutter og studieledere følger op på evalueringsresultaterne, så dette skal man på institutterne nu i gang med at drøfte, fortæller prodekan for uddannelse Per Andersen:

”Det vigtigste er, at der følges op på resultaterne, gode såvel som mindre gode, og at ingen underviser står alene med sine evalueringer,” understreger han. ”Som underviser kan man godt føle sig sårbar i en evalueringsproces, og det skal man som studieleder eller fagkoordinator tage hånd om. Blandt andet gennem en god og tæt dialog med underviseren. Evalueringsprocessen skal jo ikke blot styrke kvaliteten af vores uddannelser, men skal også være et redskab, som den enkelte underviser kan bruge til at udvikle sit fag og sin undervisning.”

Hvordan foregår evalueringen?

Det nye evalueringsskema skal anvendes allerede fra efterårssemesteret i slutevalueringen af alle fag. Alle undervisere vil i løbet af efteråret modtage evalueringsskemaet sammen med en grundig vejledning i, hvordan evalueringen foregår. Det anbefales dog, at man allerede den første undervisningsgang tager en snak med de studerende om fagets læringsmål osv. Denne snak kan ligge til grund for fagets midtvejsevaluering, hvor man opfordres til at diskutere mål, udbytte og proces med de studerende, inden slutevalueringen finder sted den næstsidste undervisningsgang. Læs mere om evalueringsprocessen på Aarhus BSS.

Få hjælp til spørgsmål i CUL’s spørgsmålsbank

For at gøre det nemmere for den enkelte underviser at lægge individuelle spørgsmål ind i det nye evalueringsskema, har Center for Undervisning og Læring (CUL) udviklet en såkaldt spørgsmålsbank. Her finder man ekstra spørgsmål inden for en række emner, som man frit kan bruge.