Vi skal være bedre – ikke større

Dekan Thomas Pallesen fortæller om nogle af de vigtige indsatser på Aarhus BSS i 2021.

Thomas Pallesen
Foto: Anders Trærup, AU Foto

Mens vi venter på, at vi kan fylde auditorierne og møde hinanden på campus, indledes et travlt arbejdsår på Aarhus BSS, hvor strategiarbejde, nye undervisningssystemer og erfaringsopsamling såvel som fortsat brug af digitale undervisningsformer er på dagsordenen.

Kvalitet er pejlemærket i strategiarbejdet

Fakultetets strategi for årene 2021-2025 tager ifølge dekan Thomas Pallesen afsæt i Aarhus BSS som en kvalitetsdrevet institution.

”Vi skal være bedre – ikke større, og Aarhus BSS skal fortsat være en kvalitetsdrevet institution. Da vi modtog EQUIS-akkrediteringen for anden gang i efteråret, udtrykte EFMD både en anerkendelse af vores kvalitet, men også for første gang en forståelse for vores identitet, der hviler på de to søjler business og samfundsvidenskab, men også en tredje og mindre søjle: mødestedet mellem de to. På den måde er Aarhus BSS funderet på tre ben. Vi har en række interdisciplinære felter i forskning og uddannelse, uden at hele fakultetet af den grund er tværfagligt, for det er ikke den strategiske ambition,” siger Thomas Pallesen.

De bedste rammer for undervisningen

I forlængelse af fakultetets kerneopgaver inden for uddannelse og forskning er ambitionen at stræbe efter den højeste kvalitet i forskningen og at uddanne dygtige dimittender, der klarer sig godt på arbejdsmarkedet.

Særligt to projekter vil præge 2021: Curriculum planlægning indvarsler en ny måde at planlægge undervisning på, og Brightspace erstatter til efteråret Blackboard som learning management system.

”Vi skal gøre os umage med, at disse projekter implementeres godt i samspil med de faglige miljøer, og at de opleves som fremskridt for vores mange studerende og undervisere,” siger Thomas Pallesen.

Erfaringer med digitale undervisningsformer

Ifølge Thomas Pallesen er det væsentligt, at vi viderefører de positive erfaringer med digital undervisning.

”Sidste år bød på en uventet stresstest af Edu IT, som vi omstændighederne taget i betragtning kom vellykket fra. Vores erfaringer herfra skal opsamles og deles på tværs af fakultetet. Vi skal ikke nødvendigvis vende tilbage til det, der var før. Vi skal bruge de nye redskaber, idéer og perspektiver fra coronatiden og tage det med ind i tiden, der kommer efter,” siger Thomas Pallesen.