Generalforsamling 15. maj 2014

Referat: Annette Agerdal-Hjermind

Dagsorden:

1. Valg af ordstyrer
  2. Bestyrelsens beretning (ved formand Jonas Kretzschmar Fink og næstformand Andreas G. Jensby)
  3. Godkendelse af sidste finansårs regnskab
  4. Debat om foreningens opgaver og indsendte forslag fra medlemmer
  5. Fastsættelse af indeværende års kontingent
  6. Valg af bestyrelse på (min.) 5 medlemmer
  7. Valg af 2 revisorer
  8. Evt.

1. Valg af ordstyrer

Andreas vælges som ordstyrer.

2. Bestyrelsens beretning (ved formand Jonas Kretzschmar Fink og næstformand Andreas G. Jensby)

Hvad har vi gjort det seneste år?

Øget markedsføring: Udbredelse af foreningen til hele BSS
PF har siden sidst foretaget væsentlige tiltag hvad angår markedsføring. Andreas fremviser de forskellige tiltag. Der er jævnligt gjort opmærksom på foreningen og dens arrangementer gennem det interne nyhedsbrev + via kontakt til institutledere og sekretariatsledere/mellemledere i administrationen. Derudover har Morten lavet plakater og flyers for foreningen samt et indmeldelsesbrev der udleveres af HR ved nyansættelser. Det har resulteret i en løbende synlighed af foreningen. Vi har haft stort fokus på at udbrede foreningen til hele BSS, hvilket har været og fortsat er en stor udfordring.

PF har ligesom alle andre steder på universitetet været ramt af økonomiprocessen, og nogle arrangementer er druknet i dårlig timing ifht. fyringer mm. Det er håbet, at foreningen fremadrettet kan bruges til at give energi og sammenhold.

Medlemstal
Foreningens har pt. 359 medlemmer hvilket er en lille forøgelse i forhold til 345 ved generalforsamlingen sidste år (1 pensionistmedlem og 9 studentermedhjælpere/deltidsansatte – flertallet er stadig fra det tidligere ASB). Bag medlemstallet gemmer dig sig dog et lidt større arbejde med at sammenholde medlemsdatabasen og den månedlige kontingentindbetaling. Der var således meget stor forskel på antal medlemmer, hvilket vi har gjort en stor indsats for at få ryddet op i. Forskellen går begge veje og der er således både medlemmer, der ikke fremgår på kontingentindbetalinger, og kontingentbetalere, der tilsyneladende ikke fremgår af medlemslisten. Og det ser ud til at de 359 medlemmer holder stik, hvilket er glædeligt.

Udfordringen er fortsat at gøre os til hele BSS personaleforening – formål med foreningen?
Det blev diskuteret, hvad formålet med foreningen er/skal være. Formanden fremlagde at formålet ikke nødvendigvis skal være at mødes på tværs af institutter, da det er urealistisk, men mere at medlemmerne bruger foreningen lokalt på deres institut, så den skaber værdi lokalt til glæde for hele organisationen.

Jonas og Andreas er i gang med at udfærdige et brev til Svend Hylleberg, hvori der bedes om øget støtte til personaleforeningen i form af øget support samt forslag om at gøre alle medarbejdere til automatisk medlem uden kontingentbetaling men med tilskud.

Sprogpolitik
Det blev diskuteret, hvordan foreningen forholder sig til udenlandske medarbejdere. Der er behov for nogle retningslinjer. Eksempelvis var der en ikke-dansktalende med til generalforsamlingen, og så skal mødes holdes på engelsk. Ang. arrangementer er det lidt mere kompliceret, da nogle arrangementer foregår på dansk. Den skriftlige kommunikation og invitationer forsøges oversat til engelsk i det omfang det er muligt. Der var forslag til, at man lavede et arrangement særligt for udenlandske medarbejdere med et tema (jf. forslag til kommende arr.).

Arrangementer og tilbud siden sidste generalforsamling
Personaleforeningen kan igen i år se tilbage på en meget alsidig arrangements-kalender med mange arrangementer og tilbud. Igen en særlig tak til de medlemmer, der selv har taget initiativ til at planlægge og gennemføre arrangementer for foreningen: Vibeke Vrang (Sejltur med Searangers) og Tina Lindhardt (Tur på travbanen).

2013:

• 18/jan                     - Gratis Gløgg i Klubben (Svend)
  • 24/jan                    - Ekstra Munch-arrangement på ARoS (Laura)
  • 20/feb                    Go-Kart rally (Corey)
  • 06/mar - Find indre ro (Amin)
  • 06/mar - BSS-revy (Jacob)
  • 11/apr                     - Generalforsamling + smagning (Jacob)
  • 30/maj - Sejltur med Searangers (Vibeke Vrang)
  • 20/jun                    - Klovn & Is (Annette/Jonas)
  • 08/aug                   - Cirkus Summarum (Jonas)
  • 11/sep                     - Filmaften: "The Grandmaster" (Amin)
  • 20/sep                    - Trav og fredagsøl (Tina Lindhardt/Andreas)
  • 23/okt                     - Meditationsarrangement gentagelse (Amin)
  • 07/nov                   - Vinsmagning (Mona)
  • 26/nov                   - En aften i musikkens tegn (Amin)
  • 06/dec                   - Gløgg-smagning (Svend)
  • 14/dec                    - Juletræsfest (Annette/Jonas)

2014:

• 25/feb – Malerkursus (Mona)
  • 2/april – BSS-revyen (Andreas)
  • 13/april – Bingo banko (Mona)
  • 11/juni – Searangers (Vibeke)

Desuden fredagshygge i Klubben + Klub.ling (Nobelparken) sidste fredag hver måned i semesteret.

ARoS-medlemskabet fortsætter, og tilbuddet benyttes meget – foreningen råder over i alt 6 kort, som medlemmer kan låne.

Tre kort håndteres af Svend og hentes i  S-bygningen.

Tre kort håndteres af Jonas og hentes i Nobelparken.

Tivoli Friheden rabatbilletter. Håndteres af Svend (S-bygn.) og Andreas (Tåsingegade).

Ovenstående information om flere ARoS-kort og endnu et afhentningssted skal ud til  medlemmerne.

3. Godkendelse af sidste finansårs regnskab

God balance og et overskud på 21.540,75 kr. – egenkapital forøget til 32.710,38 kr. Formålet er dog at skabe balance – det er ikke foreningens mål at opbygge en stor egenkapital eller have et stort overskud. Så vi har lidt flere penge, vi kan bruge næste år.

Regnskabet er på forhånd blevet godkendt af Personaleforeningens revisorer, Anita Birch Trosborg og Peder Harbjerg Nielsen, dog med to væsentlige spørgsmål til regnskabet:

1. Ultimosaldoen for regnskabet 2012 er 15.047,13, hvilket burde være startsaldoen 1.1.2013, men den er opgivet til 11.169,63. Differencen fra 2012 til 2013 på kr. 3.877,50 vedr. en regning fra Studenterhusfonden, som først er modtaget ind i 2013, men den har vedrøret 2012. Dvs. at der var lavet regnskab inden regningen blev modtaget, og dette skal ændres fremadrettet.
  2. Fejl fra regnskabskontoret gør at indbetalingerne udgør et væsentlig større beløb end sidste år, idet kontingent for november og december 2012 først er blevet indbetalt i april 2013.

En stor tak til foreningens kasserer Anja Mortensen og Marianne Rasmussen (ved Studenterlauget). Marianne Rasmussen er opsagt og stopper 1/8, hvorfor foreningen skal have nye kasserer, da Anja ikke får tid til at varetage opgaven. Hvis dekanen går med til øget support til PF kan kassererfunktionen varetages hos BSS Økonomi. Dette undersøger Andreas og Jonas.

Regnskab godkendes.

4. Debat om foreningens opgaver og indsendte forslag fra medlemmer

Forslag til arrangementer
Planlagte arrangementer resten af forder var lavet regnskab inden regningen blev modtaget. Er blevet indbetalt i april 2013. ere til automatisk medlem uden kontingentbåret:

• 11/6 -  Sejltur på Aarhusbugten m. Searangers (Vibeke Vrang)
  • 19/6 Klovn og is (Annette/Jonas)
  • 6/8 Cirkus Summarum (Annette/Jonas)

Forslag til arr. på mødet:

• Fredagsøl bliver sendt på omgang og ikke kun finder sted i Klubben og Nobelparken. Det kunne laves som en slags tour-de-chambre og ville kunne bruges til at komme rundt på institutterne. Eksempelvis at et institut var vært og alle på instituttet blev inviteret, for på den måde at gøre opmærksom på foreningen samt samle folk.
  • En kajak-tur (Gitte, Kommunikation)
  • Et musik-event, fx Gary Snider (guitar) (Leila Trapp)
  • Sejltur m. Searangers til Tunø, hvor man får rundtur på øen med Traxa (Vibeke Vrang)
  • Curling-arrangement, fx i Silkeborg (Line Richelsen)
  • Arrangement for internationale medarbejdere i Oktober (Marcel)
  • Malerkursus –et re-try efterspørges
  • Filmaften – ønskes gentaget (Amin)

Øvrige indkomne forslag fra medlemmer fra tidligere:

• Leila Trapp: A mountain bike course in Marselisborg
  • Jeanette Gunder Madsen: Arrangement med en clairvoyant
  • Inger Larsen: Sort sol i Sønderjylland
  • Mette Gebauer Johannsen: Ride-/naturarrangement i Mols Bjerge

Medlemmer opfordres til både at komme med forslag og også selv arrangere. Er man som medlem ansvarlig for et arrangement deltager man selv gratis.

5. Fastsættelse af indeværende års kontingent
Bestyrelsen foreslår at fastholde de nuværende kontingentsatser:

• Fuldtidsansatte: 20 kr. om måneden, trukket via den faste løn.
  • Deltidsansatte, timelærere og studentermedhjælpere: 60 kr. pr. semester.
  • Pensionister: 50 kr. om året (det fulde beløb betales i forbindelse med indmeldelsen og derefter én gang årligt).

Kontingentsatser godkendes.

6. Valg af bestyrelse på min. 5 medlemmer

Følgende nuværende medlemmer genopstiller og er genvalgt:

• Laura Hammerschmidt Jensen
  • Svend Søborg
  • Annette Agerdal-Hjermind
  • Jonas Kretzschmar Fink
  • Kim Lilholt Ruggaard
  • Mona Toft Madsen
  • Andreas Jensby

Derudover stiller følgende nye medlemmer op og vælges ind:

• Henrik Friis Bach
  • Morten Rømer Holm

Afsked og tak
Følgende har valgt ikke at genopstille:

• Amin Alavi

Den nye bestyrelse er godkendt.

7. Valg af 2 revisorer

Begge vores revisorer Anita Birch Trosborg og Peder Harbjerg Nielsen har ønsket at genopstille. Så med mindre der er andre, der ønsker posten, så vil vi i bestyrelsen anbefale genvalg.

Revisorer er genvalgt.

8. Evt.