Du er her: Informationssikkerhed Phishing

Phishing

Selvom din computer har et fuldt opdateret antivirusprogram, styresystem osv. kan du risikere at modtage en såkaldt phishingmail, der indeholder et ondsindet program eller et link til en ondsindet webside. Her kan du finde information om, hvordan du spotter en phishingmail.  

Er du I tvivl om en mail er et forsøg på phishing, kan du kontakte din lokale IT-support eller Informationssikkerhedsafdelingen.  


Typiske kendetegn ved phishing

  • Opfordringer til at handle nu, fx for at din konto ikke bliver lukket, penge bliver trukket eller lignende
    (1 - se eksempel nedenfor).
  • Opfordringer til at videregive fortrolige oplysninger via link i mailen eller svar på mailen, fx brugernavn og password
    (2 - se eksempel nedenfor). 
  • Opfordringer til at åbne vedhæftede filer.
  • Links, der ser officielle eller velkendte ud, men ved ’mouse over’ afslører, at de fører et andet sted hen
    (3 - se eksempel nedenfor).
  • Se på afsenderadressen, der ved nærmere eftersyn ikke er officiel, fx Aarhus University <aarhusuniversity12@gmail.com>
    (4 - se eksempel nedenfor)

Find mere information om phishing.

Eksempel på phishingmail



Hvad er phishing?

Forsøg på phishing foregår ofte ved, at du får tilsendt en mail, hvor afsenderen giver sig ud for at være en anden for at lokke fortrolige oplysninger ud af dig eller narre dig til at installere skadelige programmer.

Klik aldrig på vedhæftede filer eller links, hvis du er i tvivl, om mailen kunne være forsøg på phishing.

Hvis skaden er sket

Hvis uheldet er ude, og du er kommet til at klikke på et link, videregive personfølsomme oplysninger, eller åbne en vedhæftet fil i en phishing mail, skal du kontakte din lokale it-support med det samme, så vi kan begrænse skaden og rette op på problemet hurtigst muligt.


1440723 / i40