Fuldtidsregistrering

Som de fleste nok har hørt, ønsker ledelsen i AU IT, at alle medarbejdere og ledere tidsregistrerer fuldtids (eller svarende til deres ansættelsesbrøk). Der er 18. juni indgået en ny aftale i LSU om spillereglerne herfor, og de kan findes på Confluence sammen med opdateret vejledning, FAQ mv. https://atlas.auit.au.dk/confluence/display/TIMTRA/Timetracking+Home  

Hvorfor?

Formålet er som hidtil at skabe intern og ekstern transparens i tidsforbruget i projekter, systemforvaltning, drift og nu også i support, møder, administration, ledelse og kompetenceudvikling mv., så vi får et samlet billede af omkostningerne ved vores services. Samtidig er der som hidtil også to yderligere formål, nemlig at muliggøre opsamling af erfaringer, så vi gradvist bliver bedre til at estimere vores opgaver på forhånd, og at give et godt redskab til dialog mellem leder og medarbejder i den daglige opgaveprioritering.

Spillereglerne understreger, at det fortsat ikke er formålet at overvåge den enkelte eller indføre et minut-tyranni. Fravær skal kun registreres helt uspecificeret for at tælle med i flex-regnskabet, og vil være fortroligt, som hidtil. Og det er fortsat ikke meningen at data om den enkelte skal distribueres ud af AU IT.

Hvornår og hvordan?

Kravet om fuldtidsregistrering gælder pr. 1. september. Der vil blive arrangeret et indslag på et teammøde i hvert team, hvor der bliver lejlighed til at høre nærmere og stille spørgsmål til den praktiske implementering. Helt nye brugere vil blive hjulpet i gang af deres teamleder eller Tidsregistreringsgruppen.

Med hensyn til det praktiske, vil der blive foretaget nogle ændringer i JIRA og i de tidsregistreringsprojekter og issues her, der benyttes til at registrere tid på. Det skal gøre det mere entydigt og ensartet, hvor man registrerer hvad. Der er en samlet oversigt her: https://atlas.auit.au.dk/confluence/display/TIMTRA/Samlet+oversigt+over+isues+tidsregistrering.

Det er en god ide at printe den og have den liggende foran sig den første tid.

Der vil være en række projekter/issues, der tidligere har været brugt, som lukkes for registrering.

Ved udgangen af september vil der som hidtil blive lagt månedlig tidsrapport på Confluence: https://atlas.auit.au.dk/confluence/display/TIMTRA/Rapporter.

Det forventes fortsat, at den daglige tidsregistrering kan klares på 5 minutter. Ellers opfordres du til at tage en snak med din teamleder.

Vi støtter gerne med tips og tricks, der letter registreringsopgaven. Fx findes der nu også en App. Desuden anbefaler vi brugen af filtre – se mere i brugervejledningen.

Har du spørgsmål?

Der er nedsat en permanent tidsregistreringsgruppe, som kan bevare spørgsmål og forsøge at løse eventuelle vanskeligheder. Den består af Jesper Jühne, Uffe Engberg, Bo Hansen Kops, Carsten Andersen, Steener Oksbjerre og Kristine Thomsen. Tag fat i en af os, hvis du har gode ideer til forbedringer eller spørgsmål, som din teamleder ikke kan besvare.

 

Venlig hilsen Tidsregistreringsgruppen