Nyt fra Porteføljeenheden

Succesfuld idriftsættelse af dataintegrationer til brug i Blackboard LMS systemet

LMS projektgruppen i AU-IT har netop idriftsat to væsentlige dataintegrationer til Blackboard - Learning management systemet (LMS). Blackboard er et e-læringssystem, hvor undervisere kan publicere  undervisningsmateriale og være i dialog med de studerende elektronisk. Systemet har desuden en lang række features til samarbejde på tværs af fakulteter og med andre universiteter. På AU alene bliver Blackboard anvendt af over 40.000 personer fordelt på studerende og ansatte.

De nyudviklede dataintegrationer indlæser de studerendes kurser og hold i Blackboard.

Idriftsættelsen er forløbet uden problemer og til aftalt tid. Brugerne på fakulteterne har udtrykt stor tilfredshed med leverancen:-)

Baggrund

LMS projektet var fra starten i august 2013 underlagt et massivt krav fra forretningen om at komme hurtigt i drift med Blackboard. Det skyldtes, at systemet allerede var indkøbt, og der var en forventning om, at det umiddelbart efter kunne tages i brug. For at imødekomme kravet blev der i første omgang implementeret punkt til punkt integrationer mellem Blackboard og AUs datafødende systemer. Tidsfristen blev nået og systemet kom i drift til stor tilfredshed for forretningen. En konsekvens af at implementere punkt til punkt integrationer var imidlertid, at systemet blev ufleksibelt i forhold til ændringsønsker fra forretningen, da det manglede konfigureringsmuligheder. Desuden skulle integrationerne kodes om ved hvert semesterstart for at kunne håndtere datoer for de nye kurser. Disse ulemper var kendt af forretningen forud for implementering, men midlertidigt accepteret jf. kravet om at komme hurtigt i drift.

Der var således behov for omlægning af integrationerne til en mere robust, fleksibel og forvaltningslet arkitektur.

Værdi for fakulteterne

Forud for udvikling af de nye integrationer er gået en periode med dialog og forhandling med forretningen dvs. repræsentanter fra alle fire fakulteter på AU samt AU-IT og AU-Uddannelse. I et tæt samarbejde lykkedes det at opstille et forretningsmæssigt grundlag for omlægning af integrationerne til en serviceorienteret arkitektur (SOA). Omlægningen indebar en række attraktive forretningsmæssige fordele, som fakulteterne var meget interesseret i.

De største fordele er angivet her

Fleksible konfigureringsmuligheder
Systemet kan konfigureres til at håndtere opsætning på fakultetsniveau og helt ned til kursusniveau. Det giver mulighed for at imødekomme en stor grad af diversitet mellem fakulteterne – også kaldet variansstyring - uden at gå på kompromis med kravet om at anvende ét fælles system.

Som konkrete eksempler på at systemet kan justeres uden ændring af programkode kan nævnes:

• Forskellige behov for hvornår kurser/hold er synlige for studerende/undervisere kan imødekommes.
  • Dato for start på oprettelse af kurser/hold for næste semester i Bb kan defineres og evt. justeres senere.
  • Indlæsning af valgfrie templates (layout) på fakulteter og institutter.
  • Håndtering af forskellige behov pr. organisatorisk enhed (f.eks. institut).

Hændelsesstyring (eventhåndtering)
SOA-integrationerne kan overføre data til Blackboard straks efter, der er sket en ændring i et fagsystem. Den kan f.eks. være tilmeldinger og holdskifte af studerende, der umiddelbart efter kan aflæses i Blackboard – fremfor at de studerende skal vente til en natlig batchkørsel af afviklet.

Genbrugspotentiale

AU opnår med SOA integrationer større mulighed for at kunne genbruge integrationerne i andre løsninger til fakulteterne, hvilket giver kortere udviklingstid og lavere ressourceforbrug.

Desuden opnår AU en række systemmæssige fordele, da SOA arkitekturen gør Blackboard mindre sårbar overfor ændringer i den underliggende systemportefølje

Der skal lyde en meget stor tak til alle involverede – det være sig projektdeltagerne såvel som en række øvrige involverede fra store dele af AU-IT - arkitektstaben, integrationsteamet, applikationsteamet og administrative applikationer.

Projektdeltagerne i LMS projektgruppen har ydet en enorm indsats – deltagerne er følgende:

• Frank Dabelstein, SOA udvikling
  • Torben Stig Hansen, SOA udvikling
  • Karina Møller Sørensen, SOA udvikling
  • Per Rosenbeck, modul- og integrationsudvikling
  • Birthe Hestbæk, arkitekturarbejde
  • Bjarne Munk, arkitekturarbejde
  • Thomas Kvist Nielsen, systemansvarlig
  • Søren Beuchert, databaseansvarlig

Samtidig med levering af dataintegrationer har projektgruppen leveret funktionalitet til Blackboard i form af moduler (Building Blocks).

I efteråret-16 implementeres projektets to sidste SOA-integrationer til brug for tilmelding af studerende til kurser og hold. Dette giver forretningen yderligere konfigureringsmuligheder:-).

Bjarne Randrup

IT-projektleder, porteføljeenheden.