Projektprioritering

Projektprioritering for 2017 er nu gennemført

Som bekendt vedtog LEA sidste år en beslutningsmodel, hvor vi i AU IT sekretariatsbetjener LEA i arbejdet med at sikre en prioritering af alle de mange ønsker, som organisationen har til AU IT’s ydelser. Nu er årets prioritering for 2017 gennemført.

Processen indebar først en indsamlingsrunde af ønsker til forvaltning og projekter hos VD-områder og administrationscentre. Herefter prioriterede LEA alle nye projekter indbyrdes. Det skete ved at projekterne først blev opdelt i SKAL- og VIL-projekter og derefter scoret efter en ny scoringsmodel, så man fik skabt en indledende rangorden mellem dem. Læs evt. mere om beslutningsmodellen og scoringsmodellen på http://medarbejdere.au.dk/administration/it/projekter/faelles-beslutningsmodel/

 

Efter LEA’s prioritering, som fandt sted i slutningen af november, har vi i AU IT lagt en kapacitetsplan. Først har vi sikret kapacitet til systemforvaltning, dvs. drift, support og funktionelt vedligehold af systemerne. Her har vi bla. brugt erfaringstallene fra tidsregistreringerne for 2016, selv om de endnu ikke er fuldt dækkende.  Derefter har vi sikret kapacitet til igangværende projekter, og til sidst har vi afsat kapacitet, så langt ressourcerne rakte, til nye projekter i den prioriteringsrækkefølge, som LEA havde besluttet. Resultatet blev en kapacitetsplan som vist på lagkagediagrammet nedenfor. Tallene er opgjort i årsværk.

 

De prioriterede projekter fordeler sig på 19 igangværende projekter og 24 nye. Af de 24 nye er de 15 SKAL-projekter – dvs. dikteret af fx myndighedskrav eller brændende platforme. Se den samlede oversigt over projekterne her: http://medarbejdere.au.dk/administration/it/projekter/prioriterede-projekter/

D. 8. februar godkendte LEA planen. Dog er der et par områder, hvor LEA ønsker indsatsen styrket, så det drøftes pt., hvor der evt. skal tilføres yderligere ressourcer. Samtidig besluttede Arnold at sætte særligt fokus på AU’s evne til at styre de prioriterede projekter sikkert i mål, herunder at bruge den besluttede projektmodel.

 

Mvh Kristine