AU anvender Navision Stat til økonomistyring. Betalinger afvikles gennem Payment Management og Danske Banks Office banking-system og koncernbetalingsløsning. SLS-systemet anvendes til beregning og anvisning af løn til universitetets ansatte.
AU IT varetager driften af Navision Stat på AU.
Der henvises til Økonomistyrelsens generelle beskrivelse af Navision Stat for en nærmere beskrivelse af opbygningen af Navision Stat, herunder en beskrivelse af de enkelte moduler, der indgår i Navision Stat.
Anvendelse af generelle statstilpasninger, der er foretaget af Økonomistyrelsen, er beskrevet og udgivet som tilføjelser til standarddokumentationen for Navision Attain. Disse tilføjelser vedligeholdes og dokumenteres af Økonomistyrelsen, jf. den generelle beskrivelse af Navision Stat.
Dokumentation af Danske Banks betalingssystem findes i brugervejledning om dette. Dokumentation af Danske Banks betalingssystem vedligeholdes af Danske Bank.
AUs Navision Stat opkobles til følgende IT-systemer:
Oplysninger om indtægtsudløsende studieaktiviteter genereres i det studieadministrative system STADS.
AU anvender elektronisk faktureringshåndtering, og der henvises til AU’s økonomiportal for vejledning i forbindelse med køb og salg.
Der er herudover en opkoblingsmulighed til Det Centrale Personregister.
Ansvarsfordelingen mellem parterne i forbindelse med anvendelsen af Navision Stat er nærmere beskrevet i idriftsættelsesaftalen samt i Økonomistyrelsens generelle beskrivelse af Navision Stat.
AUs opgaver i relation til Navision Stat kan opdeles i følgende hovedgrupper:
1) Opgaver, der vedrører regnskabsføringen og betalingsforretningerne, herunder også opgaver, der vedrører dataudvekslingen med banksystemet.
2) Opgaver, der vedrører institutionens IT-behandling (system- og sikkerhedsopgaver).
Disse opgaver varetages af AU IT og er nærmere beskrevet i institutionens sikkerhedsinstruks.
AU ITs ansvarsområde i relation til Navision Stat kan opdeles i følgende arbejdsfunktioner:
Den nærmere tilrettelæggelse af ovenstående opgaver fremgår af sikkerhedsinstruksen.
AU anvender personalesystemet mitHR.
mitHR indeholder funktioner til personaleadministration, fraværshåndtering, lønbehandling og personaleudvikling (MUS).
En nærmere beskrivelse af personalesystemet mitHR samt vejledninger til brugen af systemet findes på hjemmesiden.
AU har udarbejdet en systemforvaltningsaftale for Navision Stat.
Systemforvaltningsaftalen anvendes som vejledning for at optimere procedurerne omkring driften af Navision Stat.
Systemforvaltningsaftalen er den praktiske udmøntning af Service Level Agreements mellem systemejer/systemforvalter som er AU Økonomistyring, og systemansvarlig som er AU IT.
Overordnet kan ansvaret mellem systemejer/systemforvalter og systemansvarlig i relation til drift og support af Navision Stat defineres således:
For en nærmere uddybning af ovenstående punkter henvises der til Systemforvaltningsaftalen.