Nyt om Den Statslige Kompetencefond

Fra september 2019 kan alle ansatte på Aarhus Universitet søge om penge fra Den Statslige Kompetencefond til individuel kompetenceudvikling. Der åbnes for ansøgninger til de overenskomstmidler, der over de næste to år skal omsættes til kurser, efteruddannelse mv. for statens ansatte. Støtten skal være et supplement til øvrig kompetenceudvikling på arbejdspladsen.

I modsætning til tidligere skal man søge støtte direkte hos Den Statslige Kompetencefond og ikke via AU. Fonden administreres af Kompetencesekretariatet i samarbejde med de statslige overenskomstparter. Kriterier, beløbsgrænser og støttede aktiviteter varierer efter, hvilken overenskomst man er ansat under.

Ansøgningsprocedure
Man kan søge støtte fra den 4. september 2019 og de kommende to år via et digitalt ansøgningsskema. Der er ingen faste ansøgningsfrister, så man kan løbende søge fonden. Ansøgningerne skal godkendes af nærmeste budgetansvarlige leder. Når en medarbejder har ansøgt om støtte, bliver lederen automatisk anmodet om at godkende ansøgningen. Først derefter behandles ansøgningen. Når kompetenceudviklingsaktiviteten er gennemført, skal du som leder igen godkende og bekræfte, at forløbet er afsluttet og angive udgifter i forbindelse med aktiviteten.

Udbetaling af støtte
Fondens udbetaling af støtten vil altid ske efter, at kompetenceudviklingsaktiviteten er afholdt. Udgifter indtil da, skal afdelingen selv lægge ud for.

Yderligere oplysninger
Har du spørgsmål til Den Statslige Kompetencefond, kan du finde svar på Kompetencesekretariatets hjemmeside eller kontakte AU HR, Henrik Philipp Vestergaard på hpv@au.dk eller tlf. 26 28 23 61.