Den gode uddannelse

Uddannelserne på Aarhus Universitet skal blive endnu bedre og mere fleksible. Dekan for uddannelse Mette Thunø inviterer alle ansatte og studerende ind i debatten om den gode uddannelse.

Dekan Mette Thunø

Der er mange opgaver for dekan for Arts Mette Thunø, som leder det tværgående fokusområde uddannelse. Men en af de vigtigste bliver at definere, hvad en god uddannelse på Aarhus Universitet egentlig er.

– Vi har allerede gode uddannelser, men hvis vi vil gøre det endnu bedre, bliver vi nødt til først at finde ud af, hvad god kvalitet er for lige præcis os. Når vi ved det, kan vi forbedre kvaliteten, siger hun.

Arbejdet med at definere den gode uddannelse vil først og fremmest foregå i et nyt AU forum for uddannelse, som både VIPer og studerende vil tage del i. Men Mette Thunø inviterer alle ansatte og studerende til at komme med deres bud i den fremtidige proces.

– Vi skal have spørgsmålet ud i hele organisationen, for det er underviserne og de studerende, der ved de her ting og kan drage nytte af hinandens viden og erfaringer, siger hun.

Mere fleksibilitet

Uddannelserne på Aarhus Universitet skal ikke kun blive bedre. De skal også blive langt mere fleksible, end tilfældet er i dag, så de studerende kan tage fag på kryds og tværs af hovedområderne og blive mere tværfaglige. Her spiller studienævnene en helt central rolle, fortæller Mette Thunø. Derfor er det afgørende, at dekanen for uddannelse har et godt samarbejde med lige præcis studienævnene.

– Hvis vi både skal skabe mere fleksibilitet og højere kvalitet i uddannelserne, er vi nødt til at gøre det i tæt samarbejde med studienævnene. Sammen med studienævnene skal vi for eksempel finde ud af, hvordan studierne kan blive mere fleksible. Fleksible studier kan kun gennemføres, hvis studienævnene er med på at skabe flere muligheder for eksempelvis frie moduler i studieordningerne, siger Mette Thunø.