Det er tilladt at være god!

Den nye prodekan for talentudvikling på Health, varsler både værktøjer og visioner for de sundhedsvidenskabelige forskerspirer og deres vejledere

Hvad er et talent? Og hvordan udvikler man det med ét øje på det internationale perspektiv og ét på tværgående projekter?
I nogle uger har de spørgsmål hørt hjemme på professor MSO, dr. med. Lise Wogensen Bachs skrivebord, efter at hun 1. marts 2011 tiltrådte som prodekan for kerneaktiviteten ”Talentudvikling” på Health.
Så hendes svar kommer prompte: Talentudvikling handler for det første om at finde de forskerspirer, der er gode til at skyde på mål med venstre ben. Dernæst handler det om at sørge for, at de får tilstrækkeligt gode udfordringer, så de kan udvikle sig - på tværs af landegrænser og snærende strukturer. Og endelig handler det om at klæde vejlederne godt på.
Talentudvikling skal finde, nurse og fastholde forskningsinteressen hos unge i mange aldre og på mange uddannelsesniveauer. Forskerspirerne skal med tiden blive så gode, at de kan begå sig i udenlandske forskningsmiljøer - men samtidig er det vigtigt også gøre det attraktivt for udenlandske forskertalenter at vende blikket mod Aarhus.

Karriererådgivnings-panel på vej

De internationale relationer skal med andre ord styrkes, og hvis det står til Lise Wogensen Bach, så vil det allerede i løbet af 2011 bl.a. ske ved at udbygge de spirende ordninger om joint degrees og dual degrees – altså tanken om at ét forskningsprojekt kan udløse en akademisk grad ved to universiteter via samarbejdsaftaler.
Men sideløbende med det arbejde skal de indre linjer passes og plejes med gode værktøjer og visioner. Blandt de umiddelbare mål for prodekanens første år i stolen er således bl.a., at et egentlig karriererådgivnings-panel gerne skulle være på plads, inden vi går ind i 2012.
På lidt længere sigt – formentlig om halvandet år - vil et post.doc.-program også være på plads; foreløbig har det fået et navn, ”Pegasus”, der skal signalere flyvefærdige forskere med vinger, der kan bære langt…

Og derudover skal vejlederne have en hjælpende hånd:
”I dag har f.eks. de ph.d.-studerende fået pålagt så mange formelle krav, at der er risiko for at de satser på det forudsigelige i stedet for de skæve, nyskabende projekter med internationalt potentiale”, siger Lise Wogensen Bach.
”Vi skal sørge for, at vejlederne får de nødvendige redskaber til at hjælpe dem med at folde sig ud i originale retninger – og så i øvrigt huske dem på, at ingen vejleder ’ejer’ en studerende. De er alle sammen vores”.

De frække spørgsmål er vigtige

Lise Wogensen Bach tilføjer, at i spillet om at få fat i de rigtige talenter er det meget vigtigt, at hele undervisningsmiljøet bliver bevidst om at få øje på dem, så de ”bliver taget i nakken”, som hun udtrykker det. Men det er lige så vigtigt, at de studerende selv råber op og siger til, hvis de mærker en forsker spire frem i maven.

Og talent kan findes overalt - fra bachelorniveau over ph.d. og videre i post.doc.-forløb, mener hun.  Det med, at man kan være for ung til at komme i betragtning som et talent, får man med andre ord ikke hende til at skrive under på.

”Næh, nøgleordet er, at du er engageret, ivrig, nysgerrig og stiller spørgsmål – og at du søger at finde svar på de spørgsmål, du selv rejser”, siger Lise Wogensen Bach og tilføjer, at man desuden skal se det som en udfordring i sig selv, at en forskningsproces kan gå op og ned.
”Til gengæld behøver du altså ikke have 12 i det hele. Det er faktisk vigtigere, at du kan stille de frække spørgsmål… ”, mener hun.

Solar plexus-hus og styrket forskningsår

Selv har den nye prodekan bl.a. forskererfaring fra tre år på The Scripps Research Institute i San Diego, Californien, hvor hun bl.a. havde stor glæde af, at der udspillede sig et frodigt campusmiljø med studielokaler, kantiner m.v. i fælles, fysiske rammer.
Så én af hendes visioner er, at det bliver muligt at lave noget lignende i universitetsparken. En slags tværgående ”solar plexus”-hus for forskeruddannelserne, hvor folk kan mødes og inspirere hinanden på kryds og tværs, uanset om de kommer fra Health, fra Science and Technology, fra ph.d.-skolerne, er forskningsårsstuderende, eller…

”Desuden vil jeg styrke ordningen omkring de forskningsårsstuderende. Det skal fremover stå soleklar for de medicinstuderende, at forskningsåret er et trinbræt for talentudvikling, og at de med andre ord er på vej mod en ph.d., når de tager et forskningsår”, siger Lise Wogensen Bach og tilføjer:

”Men dybest set går det hele jo ud på at understøtte, at det er tilladt at være god – også når man er meget ung”.