Philipp Schröder vinder Forskerfight

Vinderen af ForskerFight 2010 blev professor Philipp Schröder fra Handelshøjskolen. Med brug af billeder, stemningsfulde lydklip og masser af konkrete eksempler formidlede han på fire minutter sin forskning i virksomheders eksportevner. Vinderen var overrasket og glad over sejren.

"Forrygende". "Lidenskabelig". Dommerne roste Philipp Schröder, der her modtager præmien på 10.000 kroner.
Dommer Eva Jørgensen, rektor på Skuespillerskolen, lagde især mærke til forskernes dramaturgiske virkemidler.
Hvorfor er nogle virksomheder bedre til at eksportere end andre? Det spørgsmål behandlede Philipp Schröder i sit oplæg, der havde titlen "Rejsen til globaliseringens indre".

– Vi fra samfundsvidenskab føler nogle gange, det er op ad bakke med formidlingen. Vi forsker i nogle emner, som tit er svære at forklare, og som mange opfatter som lidt tørre og nørdede. Formidlingen lykkedes i dag, og det er jeg rigtig glad for, sagde Philipp Schröder, der efter afgørelsen fik overrakt pengepræmien på 10.000 kroner.

Der var fuldt hus til Folkeuniversitetets ForskerFight, som i år fandt sted på Kasernescenen på Langelandsgade. Som noget nyt var der musikalske indslag ved koret Aura, mens stemmerne fra publikum blev talt op.

Kvinderne nåede finalen

Tre af de otte deltagende forskere endte i en finale. Ud over Philipp Schröder var det Pernille Maj Svendsen fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, der forsker i velfærd hos mink, og Katrine Balsgaard Juul fra Det Humanistiske Fakultet, der fortalte om sin udgravning af en kvindegrav i Vestjylland. Dommerne var begejstrede for alle tre finalister i den indledende runde, men i finalen var karaktererne til de tre noget lavere. En forklaring kunne være, at man typisk koncentrerer sig hundrede procent om oplægget i første runde for at være sikker på at gå videre.

– Det ser vi tit til skuespillerskolens optagelsesprøver, sagde dommer Eva Jørgensen, der er rektor på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater.

Uenige dommere

Dommer Jan Haugaard, der er tilrettelægger på DR2’s Viden om, indtog traditionen tro rollen som den skeptiske dommer, der ofte hev skiltet med de lave karakterer op. Han skulle først og fremmest vurdere, om forskernes oplæg havde en chance for at komme i fjernsynet.

– Skal det fungere på tv, skal det simpelthen sidde lige i skabet. Og det gør det sjældent her, sagde han.

De høje karakterer sad derimod løst på dommer Søren E. Frandsen, prorektor på Aarhus Universitet, der også tidligere har været dommer i forskerfighten.

– Det er en spændende aften, hvor vi har fået god formidling og god faglighed. Det er alle tiders for Aarhus Universitet, at nogle af vores rigtig gode formidlere optræder i forskerfighten, sagde Søren E. Frandsen.