Talentudvikling er mere end ph.d.-skoler

Mere støtte til forskerspirer og bedre ansættelsesmuligheder efter ph.d.-studiet skal bidrage til den talentudvikling, som skal sikre, at universitetet kan konkurrere internationalt i fremtiden, mener dekan Svend Hylleberg, som har talentudvikling som sit tværgående fokusområde.

Dekan Svend Hylleberg

– Talentudvikling omfatter hele udviklingen, fra man starter som ph.d.-studerende, til man ender som professor eller noget tilsvarende. Det mener dekan Svend Hylleberg fra Business and Social Sciences, som er leder af det nye tværgående fokusområde for talentudvikling.

Satsningen på tværs af hovedområderne skal støtte forskerspirer under ph.d.-studiet og desuden sørge for bedre muligheder for ansættelse bagefter. Samtidig mener han, at satsningen kan hjælpe med at tiltrække og fastholde dygtige udenlandske forskere.

Stærkere ph.d.-uddannelse

– Vi skal have forbedret ph.d.-studiet inden for alle områder. Det er blevet meget bedre, men uddannelsen er stadigvæk mest mesterlære på flere områder, og det er ikke godt nok, fastslår Svend Hylleberg.

– De studerende kommer til at mærke satsningen på talentudvikling ved, at de, der har lyst til en forskerkarriere, får mere hjælp og en strammere struktur på deres karriereforløb. Samtidig skal adjunkterne videreuddannes både inden for forskning og undervisning, så de studerende, og dermed også de spirende talenter, generelt får bedre lærere, siger Svend Hylleberg. Han understreger også vigtigheden af at tage hånd om postdoc’er og adjunkter, når ph.d.-studiet er ovre.

– Hos os har vi kunnet sige til vores adjunkter, at hvis de præsterede fremragende, ville de også være rimelig sikre på at få en stilling, men i fremtiden skal det ikke være givet, at man får en lektorstilling, når man bliver adjunkt. Der skal være konkurrence, siger Svend Hylleberg, som dog understreger, at det er nødvendigt med en hurtig afklaring af, om medarbejderen har udsigt til fastansættelse eller ej.

– Jeg mener, at den model, som man har på nogle af de andre fakulteter, hvor man går i årevis i midlertidige stillinger uden udsigt til fastansættelse, er urimelig, siger han.

Ifølge Svend Hylleberg er succeskriterierne for den nye satsning ikke blot, at universitetets forskertalenter får bedre ansættelsesmuligheder på AU, men også at de bliver mere attraktive internationalt.

– Vores satsning er en succes, hvis vi kan hæve niveauet internt, og vi er i stand til at sende vores ph.d.er, vores postdoc’er og vores adjunkter ud i verden og konkurrere om ansættelser på de bedste universiteter i verden, fastslår han.