Tværfaglige projekter supplerer kernefagligheden

Forskere fra alle hovedområder på AU deltager i et udfordrende projekt, der skal få børn og unge til at spise sunde snacks.

I det tværfaglige projekt Cool Snack forsøger forskerne at udvikle sunde snack-koncepter til børn og unge

Et forsøg på at få børn og unge til at spise sunde snacks og mere frugt og grønt i stedet for cola, kager og karameller har skabt et projekt, hvor forskere fra alle fire nye hovedområder på Aarhus Universitet arbejder sammen.

Cool Snack hedder projektet, hvor forskernes mål er at udvikle sunde snack-koncepter til børn og unge baseret på analyser af fysiske, individuelle, sociale og kulturelle faktorer, der påvirker deres adfærd.

Projektet kører på tredje år, og det har været en udfordring at få de mange fagligheder til at spille sammen. Men arbejdet har været givende, mener filosoffen, lektor Steen Brock. Han ser samarbejdet som et godt supplement til sin kernefaglige forskning.

www.asb.dk/coolsnacks/

Får fagligt fokus

– Når det er på plads, hvem der skal lave hvad og i hvilken rækkefølge, har man opnået to ting. Dels får den enkelte et klart fagligt fokus, dels få man en klar fornemmelse af, hvad der er interessant for andre af det, man bidrager med, og hvordan de kan arbejde videre med det, siger han.

Projektet er et samarbejde mellem fødevareforskere, medicinere, filosoffer, en historiker samt markedsføringsforskere fra MAPP-centret ved Handelshøjskolen i Aarhus, der koordinerer projektet. Karen Brunsø fra MAPP mener som Steen Brock, at projektet styrker hendes egen faglighed.

– Vi har forskellige faglige udgangspunkter, men ofte samme mål bag de forskellige tilgangsvinkler, og det er interessant at lære andre tilgange til at løse samme overordnede forskningsproblematik.

Svært og risikabelt

Seniorforsker Merete Edelenbos, der forsker i fødevarekvalitet, er overrasket over den interesse, alle parter i projektet har vist for hinanden, men hun siger også, at projektet kræver tålmodighed.

– Det kan være svært at få pointerne kommunikeret ud, så andre kan forstå de komplekse problemstillinger, vi kan se fra vores side og andre fra deres side, siger Merete Edelenbos. Men hun mener, det er vigtigt med plads til den type projekter, fordi de viser nye veje.

– Udfordringen er, at vi befinder os i hver sin verden, men vi springer ikke over, hvor gærdet er lavest. Det er jo risikabelt at kaste sig ud i den type projekter, hvor man ikke ved, hvor det ender. Det ville jo være meget nemmere at blive i sit laboratorium for at skabe resultater, der kan omsættes til de publiceringer, vi bliver målt på, siger hun.

Lærer af hinanden

Steen Brock glæder sig over de synergieffekter, der opstår i det tværfaglige samarbejde.
– Man lærer af hinanden, og det er med til at give et meget skarpt fokus, siger han og peger på den dialektik, han ser i samarbejdet.

– Fordi det er så tværfagligt, er man nødt til at holde sig til sin sag. Der går mudder i det, hvis man begynder at kloge sig på andres faglighed.

Konstruktiv videnudveksling

Cool Snack samarbejder med en række store og mindre virksomheder med en videnudveksling, Steen Brock betegner som virkelig konstruktiv.

– Vi spørger kritisk ind til hinandens områder og holder møder, hvor vi både taler om, hvorfor et bestemt produkt i en ganske bestemt type emballage i bestemte butikker ikke sælger, og om meget brede diagnoser om den moderne familie og forskelle mellem Øst- og Vestdanmark. Det er en meget lærerig proces, hvor vi virkelig er inde i maskinrummet både set med virksomhedernes og forskernes optik.

Cool Snack-projektet er nu så langt fremme, at de første prototyper af snackprodukter er ved at blive testet på forskellige skoler.