Vi skal ud over rampen

Slut med silotænkning i elfenbenstårnet. Universitetet skal dele sin viden med det omgivende samfund, mener dekan Allan Flyvbjerg, der leder det tværgående fokusområde videnudveksling.

Dekan Allan Flyvbjerg

”Universitetet er sat i verden for at servicere det omgivende samfund. Vi er ikke sat i verden for at hvile i os selv.”

Sådan lyder ordene fra dekan for Health Allan Flyvbjerg, der udover at være en del af den samlede universitetsledelse samtidig er ansvarlig for videnudveksling, ét af de fire tværgående fokusområder. Han understreger, at universitetet skal forske til gavn for samfundet, talentudvikle til gavn for samfundet og uddanne til gavn for samfundet. I det hele taget er det helt centralt, at universitetet deler sin viden med omverdenen.

– Man taler om virksomheders ansvarlighed i mange forskellige sammenhænge, og det vil jeg gerne overføre til universitetsverdenen. Vi skal have en Scientific Social Responsibility (SSR). Vi har en forpligtelse til at hjælpe det omgivende samfund, og vi kommer samfundet til gavn ved netop at dele ud af vores viden, siger han.

Bred videndeling

Udfordringen for lige præcis dette fokusområde er blandt andet at definere og konkretisere, hvad videnudveksling egentlig er. Allan Flyvbjerg er klar over, at mange medarbejdere ser det som et lidt diffust begreb.

– Nogle tror, at videnudveksling alene er enten forskningsformidling eller myndighedsbetjening, men videndeling er meget mere end det. Videndeling er for eksempel også patentkontrakter med erhvervslivet og samarbejder med kommuner, regioner og virksomheder – både nationale og internationale, siger han.

Videnudveksling har ikke tidligere været en topprioritet på universitetet, mener Allan Flyvbjerg. Men det laver den nye struktur med en strategisk satsning på området radikalt om på.

– Det her er ikke bare en fin linje i en strategiplan om, at ”nu vil vi videndele”. Videnudveksling er blevet et strategisk indsatsområde med en dekan for enden af bordet og fire prodekaner, der sidder med. Hvis vi italesætter et øget fokus på videndeling og har en struktur, der underbygger den, så vil det lykkes, siger han.