VIDEO: Lad EU-netværk fremme karrieren – især hvis du er yngre forsker

Mød tre Health-forskere, som jævnligt møder deres fremmeste europæiske kolleger i COST-netværk, der blandt andet har ført til fælles forskningsprojekter og udvekslings-ophold i andre lande. Og det er hverken særlig svært eller bureaukratisk at være med.

COST-netværk har gjort en mærkbar forskel for lektor Yonglun Luo fra Institut for Biomedicin (til venstre), professor Vivi Schlünssen fra Institut for Folkesundhed og professor Christoffer Laustsen fra Institut for Klinisk Medicin. Og i videoen herunder fortæller de om deres erfaringer med at mingle med de bedste fra deres respektive felter. Fotos hentet fra video af Hans Plauborg, AU.

Find et COST-netværk med det formål, du selv er interesseret i at fremme, invester noget energi deri, og du vil øge sandsynligheden for at komme til at samarbejde med forskere, du endnu ikke kender, med et par hundrede procent.

Sådan lyder med lidt forskellige ordvalg bundlinjen, når tre Health-forskere skal forklare, hvad man som forsker har ud at af involvere sig i et af netværkene under The European Cooperation in Science and Technology. Eller kort og godt: Et COST-netværk i EU-regi.

Og de ved, hvad de taler om, Christoffer Laustsen, professor på Institut for Klinisk Medicin, Vivi Schlünssen, professor på Institut for Folkesundhed og Yonglun Luo (af mange kendt som Alun), der er lektor på Institut for Biomedicin. Fælles for dem er, at et eller flere COST-netværk har været definerende for deres forskningskarriere, og det fortæller de om i en ny video, som Forskningsstøtteenheden og Health står bag (artiklen fortsætter under videoen):

”Der er ingen tvivl om, at COST-netværk har været med til at definere både den forskning, jeg laver, og de arrangementer jeg er en del af,” lyder fx Christoffer Laustsens erfaring.

I videoen understreger han den hurtighed og effektivitet, der kendetegner COST-netværk som byggesten til det personligt målrettede forskningsnetværk. Det førte for Christoffer Laustsens vedkommende til, at han i dag er med til at udvikle kliniske protokoller for MR-scanninger i et internationalt samarbejde, der nu har opnået en stor bevilling til det videre arbejde.

En fantastisk scene at invitere yngre forskere ind på

En tilsvarende erfaring har professor Vivi Schlünssen fra Institut for Folkesundhed. Hun er partner i et Horizon 2020-projekt , som udspringer direkte af et tidligere COST-samarbejde. Her leder hun en del af projektet, der vedrører arbejdsmiljø i Europa og kronisk sygdom. Vivi Schlünssen hæfter sig blandt andet ved, at man i COST-netværkene cementerer sine forbindelser til de andre internationale aktører på området – det gælder både, når man er etableret seniorforsker, og når man er en del af vækstlaget:

”COST er en fantastisk scene at invitere yngre forskerkolleger ind på. De får nogle rammer – og lidt økonomi - til at bygge deres netværk op,” siger Vivi Schlünssen blandt andet i den nye video.

På udveksling i andre laboratorier

Det sidste er også oplevelsen hos videoens tredje deltager, lektor Yonglun Luo, af mange kendt som Alun, fra Institut for Biomedicin. Han har været med i COST-netværk i over seks år, stået som medarrangør af netværks-aktiviteter og arbejder i øjeblikket på en ansøgning til et helt nyt COST-netværk:

”Du møder ikke bare de fremmeste eksperter på dit felt og udvider dit personlige netværk kolossalt. Der er også andre fordele. Som for eksempel at der kan opstå nye muligheder for at sende studerende på træningsophold i nogle af de laboratorier, der indgår i netværket,” siger Yonglun Luo.

Hvordan kommer man i gang?

Den gode nyhed er, at det hverken er særlig svært eller bureaukratisk at komme i gang med at netværke via COST. Hvordan man lavpraktisk griber opgaven an, forklares og eksemplificeres i artiklen Lad forskningsideerne gro i et EU-netværk, hvor Hans Erik Bøtker, prodekan for forskning, også deler sin egen erfaring som mangeårigt COST-medlem.

Mere viden om COST

Prodekan for forskning Hans Erik Bøtker