Indlæg

Pusterum i påsken

På Aarhus Universitet har vi – ligesom mange andre dele af landet – været fysisk lukket ned siden 13. marts. Og siden jeg sidst skrev her på bloggen, har regeringen besluttet at forlænge perioden for hjemsendelsen – foreløbig til og med den 13. april. Om vi efter påske kan komme på arbejde igen på campus, det må tiden vise.

Jeg vil endnu en gang gerne sende jer en kæmpe stor tak for den indsats, I yder lige nu. Som jeg skrev i min sidste blog er jeg imponeret over, hvordan vi i administrationen og de tekniske funktioner har medvirket til, at universitetet i videst muligt omfang kan fortsætte sine aktiviteter. Og I skal vide, at jeg får mange henvendelser alle steder fra i organisationen, der roser den store indsats fra administrative og tekniske medarbejdere.

Jeres indsats bliver ikke lettere af, at arbejdet foregår på distancen. Det er i sagens natur en stor omvæltning, at vi kun er i kontakt med hinanden elektronisk. Mange oplever formentlig en stejl digital læringskurve, og selvom man godt kan se det som noget positivt, at vi nu under de tvungne omstændigheder, får opgraderet vores digitale kompetencer, så er det også en ekstra udfordring.

Tak, fordi I tager udfordringen med oprejst pande. Som en lille støtte har vi samlet nogle gode råd om it-værktøjer til hjemmearbejde på AU’s corona-side.

Uanset hvor meget, vi kan klare online, så gætter jeg på, de fleste begynder at mærke en vis mathed. Man mangler det sociale samvær med kolleger, de uformelle snakke henover kaffemaskinen og en almindelig hverdag.

Jer med børn kan være ekstra udfordret af at balancere dagligdagen. Jeg vil gerne opfordre til, at man tager en snak med sin nærmeste chef om, hvordan eventuelle problemer kan løses.

Nu står påsken heldigvis for døren, og jeg håber, at mange af jer kan bruge påskeferien som et godt langt pusterum midt i denne helt usædvanlige tid.

Vi følger naturligvis myndighederne nøje og begynder at forberede os på, hvordan universitetet gradvist kan vende tilbage til normale tilstande. Men hvordan vi kan ses efter påske, er lige nu uvist.  Jeg kan dog forsikre jer om, at I hører noget, så snart vi ved mere.

Indtil da vil jeg ønske jer alle en rigtig god og velfortjent påske.

Har du spørgsmål/kommentarer?

Send dit spørgsmål eller din kommentar til director@au.dk. Husk at tilføje i din mail, om kommentaren/spørgsmålet må offentliggøres her på siden.