Indlæg

Smartere rekruttering af medarbejdere på Aarhus Universitet

Jeg ser frem til, at vi i begyndelsen af december tager vores nye e-rekrutteringssystem i brug. Det nye system forenkler arbejdsgangen med rekruttering af medarbejdere på AU. Processen frem mod det nye system har været både spændende, udfordrende og lærerig, så den er mit fokus i denne måneds blog.

Først og fremmest vil jeg gerne sige en stor tak til arbejdsgruppen – med repræsentanter fra hele AU – for deres vigtige arbejde med at forbedre den digitale understøttelse af vores rekrutteringsprocesser.

Arbejdsgruppen har i opsætningen og implementeringen af det nye system anvendt en såkaldt agil projektmetode. Kort forklaret betyder det, at man, fremfor at beskrive og planlægge hele projektforløbet i starten af et givent projekt, i stedet deler det op i mindre dele og udvikler dem i komprimerede projektforløb – såkaldte sprints.

I forhold til et rekrutteringssystem kan det fx være, at man bruger en to-ugers sprint på at definere, hvordan VIP-ansættelser skal se ud på AU. Fordelen ved den måde at arbejde på, som jeg ser det, er, at man bedre kan tage højde for, at omverden og vilkår ofte vil ændre sig undervejs.

I den agile projektmetode udføres de vigtigste opgaver altid først, så et vigtigt element i processen bliver en løbende prioritering af, hvad der skal være det næste skridt. Andre fordele ved metoden er, at man som projektgruppe løbende lærer, løbende skaber resultater og løbende kan justere projektet og dets prioriteter.

Jeg synes, den agile projektmetode er en meget spændende måde at tænke projektstyring på, og jeg vil klart anbefale ledere og medarbejdere at undersøge, om det kunne være en relevant metode for dem. Har man spørgsmål til metoden, til kompetenceudvikling eller andet, er jeg sikker på, at vores kollegaer i AU HR gerne deler ud af deres erfaring.

Det nye e-rekrutteringssystem er desuden et eksempel på, at vi går fra at have skræddersyede IT-systemer, som vi selv udvikler og vedligeholder, og som ligger på vores egne servere – til at vælge standard IT-systemer fra eksterne leverandører og såkaldte cloud-løsninger, hvor vi ikke skal have plads til systemet på vores servere.

Jeg har en klar ambition om, at vi skal bruge flere af denne slags eksterne standardsystemer i fremtiden. Det er ofte det mest fornuftige valg, fordi vi slipper for en masse vedligeholdelse og udvikling – og i forlængelse af det at skulle have meget specifikke kompetencer på IT-området.

Jeg håber, at alle jer, der arbejder med rekruttering, vil tage godt imod det nye system, når det officielt lanceres d. 4. december.  Jeg er sikker på, at det vil gøre vores rekruttering smartere - og at vi for fremtiden vil se en endnu mere sammenhængende og professionel rekruttering på tværs af AU.

Som altid må du meget gerne en besked nedenfor eller i en mail, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til bloggen.

Har du spørgsmål/kommentarer?

Send dit spørgsmål eller din kommentar til director@au.dk. Husk at tilføje i din mail, om kommentaren/spørgsmålet må offentliggøres her på siden.