Derfor er nye fælles løsninger nødvendige

Aarhus Universitet går en tid i møde med forandringer i arbejdsprocesser og systemer på det studieadministrative område. Forandringerne er drevet af en række nødvendige forhold, som både vedrører lovgivning, kvalitet, udvikling og økonomi.

  • Lovpligtige udbud og teknologisk forældede systemer er årsagen til, at store dele af systemparken på det studieadministrative område er under udskiftning nu.
  • Den digitale udvikling går stærkt og kalder på nye løsninger. I tråd med AU’s overordnede digitaliseringsstrategi skal universitetet anskaffe markedsledende standardsystemer, hvor ansvaret for udvikling, opdatering og løbende vedligehold ligger hos højtspecialiserede leverandører inden for universitetssektoren. Det er med til at sikre studerende og medarbejdere tidssvarende løsninger.
  • Kludetæppe af it-løsninger skal afløses af fælles systemer. I flere tilfælde er antallet af forskellige systemløsninger vokset, så det er blevet unødvendigt kompliceret og omkostningstungt for universitetet at drive. Det er nødvendigt med fælles løsninger på tværs af fakulteter.
  • Studerende efterlyser bedre brugerrejser. Der er et behov for at forbedre de studerendes oplevelse af en sammenhængende brugerrejse gennem studielivet og for i højere grad at tilgodese deres digitale adfærd. 
  • Et bedre digitalt fundament for undervisning og eksamen er en forudsætning for at kunne åbne op for innovative former for undervisning, der bidrager til videreudvikling af den nuværende pædagogisk-didaktiske praksis og den forskningsbaserede undervisning. 
  • Voksende krav til kompleks information og rapportering på uddannelsesområdet stiller krav til administrationen om hurtigere og oftere at kunne levere valid data både internt på universitetet og eksternt. Det skærper behovet for ensartethed på tværs af universitetet.
  • Behov for økonomisk bæredygtige løsninger, hvor AU på sigt vil få mere for de ressourcer, der investeres i studieadministrative løsninger – både i form af besparelser og mere kvalitet i opgaveløsningen.