Nyhedsbrev fra universitetsledelsen nr. 5/2015

Ny studenterrepræsentant i AUs bestyrelse

Den 1. februar tiltrådte Sarah Askholm Junge som ny studenterrepræsentant i Aarhus Universitets bestyrelse. Hun blev valgt sidste år i november af de studerende i forbindelsen med universitetsvalget, hvor de studerende skulle vælge studenterrepræsentanter til studienævn, ph.d.-udvalget, akademiske råd og universitetsbestyrelsen.

Sarah Askholm Junge overtager pladsen fra Heidi Klokker Andersen, der har været medlem af bestyrelsen siden 2013.

• Læs mere om Sarah Askholm Junge

Akademisk råd på Arts har fået ny formand

Lektor ved Institut for Kultur og Samfund, Nina Javette Koefoed blev i denne uge valgt som ny formand for Akademisk Råd på Arts.

Hun overtager posten fra Per Stounbjerg, der har været formand siden 2012.

Ny formand for Det Frie Forskningsråd i sundhed og sygdom

Klinisk professor på Nuklearmedicinsk Afdeling og PET Center på AUH, Jørgen Frøkiær, er udnævnt til ny formand for Det Frie Forskningsråd i Sundhed og Sygdom.

Jørgen Frøkiær har været medlem og næstformand for rådet siden 2011.

AU åbner nyt grundforskningscenter for arkæologi

I sidste uge åbnede et af Aarhus Universitets tre nye grundforskningscentre, UrbNet. Mere end 150 medarbejdere og gæster deltog i den officielle åbningsreception på Moesgaard Museum.

UrbNet har modtaget 65 millioner kr. af Danmarks Grundforskningscenter til at forske i nye dateringsmetoder, der skal bidrage med ny viden om urbaniseringens historie. Centeret ledes af professor Rubina Raja.

De to andre grundforskningscentre, Center for Carbon Dioxide Activation (CADIAC) og Center for Music in the Brain (MIB) åbner begge i løbet af foråret.

Ni nye fellows på AIAS

Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS) har i denne uge taget imod ni nye fellows.

Af de ni er fem eksterne COFUND Marie Curie fellows, mens de øvrige fire er interne Jens Christian Skou fellows.

De nye fellows er junior- og seniorforskere på internationalt niveau, som er udvalgt på baggrund af en peer-review proces.

Ny webportal til AU-alumner

En webportal og et digitalt nyhedsbrev har nu afløst magasinet AUgustus, der tidligere blev rundsendt til Aarhus Universitets alumner.

På baggrund af alumnernes respons i en brugerundersøgelse er der lagt særlig vægt på faglige temaartikler kombineret med information om relevante arrangementer.

Nyhedsbrevet bliver fremover sendt ud i begyndelsen af hver måned.

• 25. februar: bestyrelsesmøde
  • 26. februar: EliteForsk-konference

Venlig hilsen,

Universitetsledelsen, den 6. februar

Hver uge udsender universitetsledelsen et nyhedsbrev. Her informerer vi om beslutninger og tiltag fra universitetsledelsen samt aktuelle aktiviteter og diskussioner. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet på adressen http://info.au.dk/medarbbreve, hvorefter du modtager en mail, hver gang nyhedsbrevet udkommer. På adressen http://www.au.dk/om/uni/universitetsledelsen/nyhedsbrevuniled/2014 kan du læse tidligere udgaver af nyhedsbrevet fra universitetsledelsen.

Hvis du ønsker at tilmelde dig den engelske version af nyhedsbrevet fra universitetsledelsen, kan du gøre det på adressen http://info.au.dk/medarbbreve/index.asp?sprog