Nyhedsbrev fra universitetsledelsen nr. 8/2019

Seminar er startskud til et mere fokuseret arbejde med bæredygtighed

En grøn transportstrategi og en bæredygtig strategi for indkøb var blandt de ideer, som studerende og medarbejdere kom med til Aarhus Universitet bæredygtighedsseminar i sidste uge. Vigtigheden af en god affaldshåndtering blev også fremhævet, og deltagerne udtrykte ønske om, at AU laver en plan for at blive et CO2-neutralt universitet. Læs alle idéerne her

De konkrete idéer vil fungere som input til den bæredygtighedsstrategi, Aarhus Universitet er i gang med at udvikle.

Universitetsdirektørens blog: Et bæredygtigt AU - alle kan engagere sig

Med udgangspunkt i seminaret sætter universitetsdirektør Arnold Boon i denne måneds blog fokus på bæredygtighed. Han glædede sig over den store vilje fra studerende og medarbejderes side til at fremme udviklingen af et mere bæredygtigt AU. Han inviterer også studerende og medarbejdere til at engagere sig i det nye netværk #AUSustainability, hvor alle, der ønsker at være med til at fremme AU's bæredygtighed, kan deltage.

Ledelsen sender rengøringsopgaver i udvalgte bygninger i udbud

Den 20. marts besluttede ledelsen på Aarhus Universitet at konkurrenceudsætte rengøring i 51 bygninger på Aarhus Universitet gennem en udbudsproces. Med udbuddet følger AU retningslinjerne i statens udbudscirkulære. For at få alle aspekter med skal henholdsvis en styregruppe og en arbejdsgruppe indtil begyndelsen af 2020 stå for at samle og bearbejde den nødvendige viden, så ledelsen efter denne proces kan tage endeligt stilling til en eventuel udlicitering.

Universitetsdirektør Arnold Boon anerkender, at det er lang tid for de berørte medarbejdere at gå i uvished, men at det er nødvendig at få belyst alle fordele og ulemper til bunds, så beslutningen kan tages på et velunderbygget grundlag.

Som første led i udbudsprocessen er medlemmer til styregruppe og arbejdsgruppe blevet udpeget. Berørte medarbejdere bliver inddraget i processen, dels via samarbejdsudvalgene, dels via tillidsrepræsentanterne i arbejdsgruppen, der skal arbejde med udbuddet. De indkomne bemærkninger og bekymringer fra høringsperioden vil ligeledes indgå i dette arbejde.

Norddjurs Kommune og AU intensiverer samarbejde

For at skabe job og vækst i Norddjurs Kommune skal AU-studerende under og efter deres studier matches med lokale virksomheder. Det er et af de bærende elementer i den samarbejdsaftale, som borgmester Jan Petersen fra Norddjurs Kommune og rektor Brian Bech Nielsen har underskrevet i denne uge. Aftalen skal desuden skabe flere gode forskningssamarbejder som dem, der allerede er etableret med Kattegatcenteret og herregårdsmuseet Gammel Estrup.

Brian Bech Nielsen holdt desuden i denne uge oplæg for medlemmer af Erhverv Grenaa, og flere små- og mellemstore virksomheder har efterfølgende vist interesse for at styrke samarbejdet med AU.

AU-forsker får sit andet ERC Advanced Grant

For anden gang i sin karriere modtager professor Jens Stougaard fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet et ERC Advanced Grant fra Det Europæiske Forskningsråd til forskning i plantemolekylærbiologi. Bevillingen er på 2,5 mio. euro  (ca. 18,5 mio. kr.) og løber over fem år.

Kalender

Hver uge udsender universitetsledelsen et nyhedsbrev. Her informerer vi om beslutninger og tiltag fra universitetsledelsen samt aktuelle aktiviteter og diskussioner. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet her, hvorefter du modtager en mail, hver gang nyhedsbrevet udkommer.Her kan du læse tidligere udgaver af nyhedsbrevet fra universitetsledelsen.

Hvis du ønsker at tilmelde dig den engelske version af nyhedsbrevet fra universitetsledelsen, kan du gøre det her.