2008 Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik

I anledning af Aarhus Universitets 80-års fødselsdag blev Hans Kongelige Højhed udnævnt til æresalumne. Kronprins Frederik bliver den første modtager af æresalumneprisen, som uddeles til en kandidat fra Aarhus Universitet, der på en enestående måde har skabt positivt opmærksomhed omkring universitetet.

"Kronprinsen er cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet og har ved sine studier her fortsat Hendes Majestæt Dronningens eksempel. Kronprinsen bidrog med energi og entusiasme til det unikke studiemiljø på universitetet og i Århus. Gennem erhvervelsen af kandidatgraden i statskundskab har Kronprinsen forberedt sig på de store opgaver for Danmark, som han varetager," lød det i rektor Lauritz B. Holm-Nielsens begrundelse for udnævnelsen.

I 1995, hvor daværende rektor Henning Lehmann overrakte eksamensbeviset til Kronprins Frederik, roste han ham for ikke blot at have gennemført studiet på normeret tid, men også for at have gennemført det med imponerende præcision og sans for fordybelse. Kronprins Frederik havde i øvrigt skrevet speciale om udenrigspolitisk i de baltiske lande.