2010 Nils Smedegaard Andersen

Mærsk-direktør er årets æresalumne

Studierne i Aarhus gav administrerende direktør i A.P. Møller – Mærsk, Nils Smedegaard Andersen kompetencer, som har været med til at gøre ham til den visionære erhvervsmand, han er.

Af Sys Christina Vestergaard, pressekonsulent, Rektoratets Presseenhed

Årets æresalumne, administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen, bliver som erhvervsleder ofte karakteriseret som ’’konstant’’ og ’’handlekraftig’’, og det er karaktertræk, som økonomistudiet på Aarhus Universitet har været med til at udvikle hos ham.

’’Der er ingen tvivl om, at når man havde læst cand.oecon., så fik man en bred faglighed inden for alle forhold i en virksomhed på et højt niveau. Men noget meget vigtigt, som studiet også gav mig, var en veludviklet analytisk sans, som gjorde mig i stand til helt intuitivt at træffe mine egne beslutninger, som ikke var hentet fra en bestemt lærebog eller på anden måde var den oplagte beslutning – takket være den brede faglighed og en god evne til at abstrahere på tværs og kombinere de forskellige økonomiske discipliner’’, forklarer Nils Smedegaard Andersen, der fik sin kandidatgrad i økonomi i 1982 fra Aarhus Universitet.