Advokat Erik Hørlyck

Advokat, lic. jur. Erik Hørlyck er udnævnt til æresdoktor på Aarhus Universitet. Ikke alene har han omfattende praktisk juridisk erfaring, han har også en imponerende videnskabelig ballast med sig fra en flot karriere, hvor hans indsats altid har været kendetegnet ved at have et meget højt niveau, også ifølge international standard.

Erik Hørlyck blev juridisk kandidat ved Aarhus Universitet i 1968 og har igennem hele sin karriere været en fremtrædende advokat. Han har i mange år rådgivet om byggeriets kontraktforhold, om kontraktforhold vedrørende ordreproduktion og plan- og miljølovgivning samt ført sager ved domstolene, Voldgiftsretten for bygge- og anlægsvirksomhed og Klagenævnet for Udbud. I dag er han desuden medlem af Højesteretsskranken.

Erik Hørlyck er samtidig en meget aktiv og højt estimeret skribent om talrige juridiske emner, særligt inden for selskabsretten og entrepriseretten. Han har gennem sine mange udgivelser bidraget væsentligt til videreudviklingen af vigtige juridiske fag, især entrepriseretten, udbudsretten og selskabsretten.

Foruden at være advokat og skribent har Erik Hørlyck også været initiativtager til offentliggørelsen af voldgiftskendelser fra Voldgiftsnævnet for byggeri og anlæg i form af afgørelsessamlingen ”Kendelser om Fast Ejendom”. Dette initiativ har bidraget væsentligt til udviklingen af dansk entrepriseret.

Erik Hørlyck modtog i 2008 Margot og Thorvald Dreyers Fonds hæderspris for sit arbejde med bygge- og entrepriseret og sit omfangsrige forfatterskab om samme.

CURRICULUM VITAE

1981:                   Møderet for Højesteret