Sir Gregory Winter

Sir Gregory Winter, Trinity College i Cambridge udnævnes til æresdoktor på Aarhus Universitet. Det sker efter indstilling fra Science and Technology. Han er verdenskendt for sit arbejde, der har banet vejen for en række af nutidens medicinske behandlinger med humane antistoffer.

Sir Gregory Winters bidrag til videnskaben generelt og i særlig grad til udviklingen af terapeutiske stoffer er helt unikt og enestående. Han er en pioner inden for terapeutiske monoklonale antistoffer og har bl.a. udviklet teknikker til at lave humane antistoffer til medicinsk behandling. I dag er feltet for biofarmaceutiske præparater i eksplosiv udvikling på den globale scene, hvor markedsværdien rundede 63 milliarder dollars US i 2013. Mange af præparaterne på markedet i dag tager udspring i Sir Gregorys forskning og pionerarbejde.

Hans banebrydende arbejde med humane antistoffer har lagt grunden for mange at nutidens medicinske behandlinger, og hans bidrag har uden tvivl været til stor gavn for samfundet. Han er grundlægger af flere succesfulde biotekfirmaer, heriblandt Cambridge Antibody Technology (1989), Domantis (2000) og Bicycle Therapeutics (2009).

Ud over den ekstraordinære indsats og betydning til grundforskningen, og implementeringen af resultater til gavn for omverdenen, er han også meget aktiv udgiver af videnskabelige publikationer. Det ses på h-indekset på 74 og citationslisten med over 21.400 citeringer.

Dr. Winter har vundet flere internationale priser, ærespriser og hædersbevisninger gennem tiden og har besøgt Aarhus Universitet mange gange. Blandt andet gav han en talk på Institut for Molekylærbiologi og Genetik om ‘Antibody Revolutionen’ i 2011, og han tager del i samarbejder med Aarhus Universitet, blandt andet i forskellige EU-projekter og som medforfatter på flere publikationer sammen med århusianske forskere.

CURRICULUM VITAE (udpluk)

Uddannelse

1976-1980:           Ph.d. og post doc.-arbejde, Laboratory of Molecular Biology, Cambridge

1973:                    Trinity College, Cambridge (MA)

Stillinger i de senere år

2012 - :                 Master of Trinity College

2006-2011:            Deputy Director of the MRC Laboratory of Molecular Biology, Cambridge

1994-2008:            Leader af Division of Protein and Nucleic Acid Chemistry, LMB

Udvalgte priser og hædersbevisninger

2006:                     Fellow of Academy of Medical Sciences

2004:                     National Biotechnology Ventures Award (USA)

1999:                     Cancer Research Institute William B. Coley Award (USA)

1995:                     King Faisal International Price for Medicine (Molecular Immunology, Saudi-Arabien)

1990:                     Fellow of the Royal Society (FRS)

1989:                     Prix Louis Jeantet de Medecine (Schweiz)

Sir Winter blev slået til ridder i 2004.