Professor Nikolas Rose

Æresdoktor Nikolas Rose

Nikolas Rose, professor i sociologi og leder af det interdisciplinære Department of Global Health and Social Medicine, King´s College, London, er udnævnt til æresdoktor ved Aarhus Universitet på baggrund af sin interdisciplinære forskning, som forbinder humaniora med natur- og samfundsvidenskab.

Den anerkendte sociologiprofessor har med flere værker gennem tiden sat markante aftryk. Med Governing the Soul: The Shaping of the Private Self og the Powers of Freedom vandt Rose anerkendelse som en af de mest originale og indflydelsesrige engelske samfundsforskere. I et senere værk, The Politics of Life Itself, byggede han bro mellem samfundsvidenskab og biovidenskab og i hans seneste bog Neuro: the new brain sciences and the management of the mind forbandt han temaer, der er centrale i humanistisk forskning med udviklingen inden for neuroscience.

Nikolas Rose har også i en årrække været redaktør af et af Englands førende interdisciplinære tidsskrifter, Economy and Society, der forbinder humanistisk og samfundsvidenskabelig forskning med økonomi og politik og har været med til at grundlægge Biosocieties, et interdisciplinært tidsskrift i krydsfeltet mellem samfundsvidenskab og humanistisk og biologisk forskning.

Nikolas Rose har i snart to årtier samarbejdet med forskere ved Aarhus Universitet. Han har siden 2005 været tilknyttet Center for Humanistisk Sundhedsforskning og senere også Interacting Minds Centre. I øjeblikket omfatter samarbejdet også forskere inden for blandt andet de informationsvidenskabelige og pædagogiske forskningsmiljøer på Arts.

Nikolas Rose har været gæsteforsker ved Arts, varetaget en række bedømmelsesopgaver, været medarrangør af ph.d.-kurser og holdt en række keynote-forelæsninger ved internationale konferencer på Aarhus Universitet. Udnævnelse af Rose som æresdoktor på Aarhus Universitet skal styrke forbindelsen og danne grundlag for øget samarbejde fremover.

CURRICULUM VITAE

Uddannelse
Nikolas Rose er professor i sociologi. Han er uddannet biolog, men skiftede til psykologi og siden sociologi. I 1968 blev han bachelor i biologi og psykologi fra the University of Sussex, i 1972 kandidat fra University of London og i 1984 ph.d. fra the University of London.

Stillinger de senere år
2012-: Professor i sociologi og leder af et interdisciplinært center, Department of Social Science, Health and Medicine, (der nu hedder the Department of Global Health and Social Medicine) på King´s College i London.

2002-2011: James Martin White professor i sociologi på London School of Economics samt leder af Department of Sociology fra 2002-2006, og leder og grundlægger af BIOS Centre for the Study of Bioscience, Biomedicine, Biotechnology and Society fra 2002-2011.

Udvalgte priser og hædersbevisninger
I december 2001 blev Rose af avisen The Guardian udnævnt til at være på top 5-listen over sociologer i Storbritannien, baseret på en analyse af 20 års citationer i videnskabelige publikationer, og som den mest citerede sociolog i Storbritannien.