Professor Paul Bruce Corkum

Æresdoktor Paul Corkum

Professor Paul Bruce Corkum, University of Ottawa, Canada, udnævnes til æresdoktor ved Aarhus Universitet. Det sker efter indstilling fra Science and Technology. Paul Bruce Corkum er en pioner inden for udviklingen af attosekundlasere, som er ekstremt korte lyspulser, kun en milliardtedel af en milliardtedel sekund. Laserpulserne har blandt andet gjort det muligt at studere elektroners bevægelser i atomer og molekyler.

Paul Bruce Corkums forståelse af fysik er uovertruffen og hans evne til at forklare komplekse fysiske fænomener med enkle modeller er enestående. Mest berømt er nok hans ”tre-trins-model” som forklarer, hvordan en intens laserpuls ioniserer et atom eller et molekyle og fører til, at det udsender højenergielektroner, ekstremt ultraviolet lys eller endda røntgenstråler. Dette arbejde var banebrydende og lagde grunden for attosekundvidenskaben og den teknik, der gør det muligt at tage billeder af molekyler mens de ændres i kemiske reaktioner – to forskningsfelter, hvis anvendelsesområde og muligheder er vokset eksplosivt de senere år.

Hans fremragende forskningsresultater er dokumenteret af en lang række videnskabelige artikler i anerkendte tidsskrifter som Nature, Science og Physical Review Letters og han er flittigt citeret af andre forskere. Hans h-indeks er 71 og han har en imponerende citationsliste på over 24.000 citeringer.

Paul Bruce Corkum har opnået adskillige priser og hædersbevisninger gennem tiden. Han har været til stor inspiration for utallige forskere inden for fysik og kemi, og flere forskningsgrupper ved Aarhus Universitet har nydt godt af hans indflydelse – både gennem Corkums forskningsgruppe JASLab, et samarbejde mellem University of Ottawa og The National Research Council of Canada, and andre forskningssamarbejder.

CURRICULUM VITAE (udpluk)

Uddannelse og ansættelser

2008- :   Canada Research Chair, University of Ottawa

1975-2008:          Scientist, National Research Council of Canada