Professor Ann Rigney

Ann Rigney

Professor Ann Rigney fra Utrechts Universitet er udnævnt til æresdoktor ved Aarhus Universitet på baggrund af sin fremragende forskning i kulturel erindring. Ann Rigney har med afsæt i litteraturvidenskaben bidraget til en tværvidenskabelig indsats inden for studiet af, hvordan samfund erindrer, og hun har været i stand til at skabe begreber og nye analysemodeller, som har haft stor gennemslagskraft. I 2016 grundlagde hun således også Memory Studies Association, hvor hendes position inden for erindringsstudier er åbenlys.

Ann Rigneys fremtrædende forskning inden for kulturel erindring strækker sig tilbage til hendes afhandling: ”The Rhetoric of Historical Representation: Three Narrative Histories of the French Revolution” og til monografien: ”The Afterlives of Walter Scott: Memory on the Move”. Det er efterfølgende blevet til en lang række monografier, artikler og antologier inden for feltet. Hendes forskning er således præget af gennemarbejdede indsatser, der har udmøntet sig i prisbelønnede og højt værdsatte monografier.

Ann Rigney har før gæstet Aarhus Universitet. Senest har hun med kapitlet ”Memory” leveret et fremragende bidrag i den Aarhus-redigerede antologi: ”Literature: An Introduction to Theory and Analysis”. Udnævnelsen af Ann Rigney som æresdoktor ved Aarhus Universitet vil yde et uvurderligt bidrag til fakultetet Arts internationale opkobling, og de faglige miljøer vil få mulighed for at få indsigt i forskningen i kulturel erindring fra en af Europas mest fremtrædende forskere.

CURRICULUM VITAE

Uddannelse:

1981-1987: Ph.d. i Comparative Literature, University of Toronto, Canada

1979-1981: Kandidat i ´ Modern English and American Literature, University College, Dublin, Irland

Stillinger i de senere år:

2003- : Professor i Comparative Literature, Utrecht University

2000-2002: Professor i Comparative Literature, Free University Amsterdam

1997-2000: lector I “Literary Theory, Department of Comparative Literature, University of Utrecht

Udvalgte priser og hædersbevisninger:

2015-2017: Marie-Curie Fellowship

2014: Medlem af Hollandse Maatschappij van Wetenschappen

2012-2015: bevilling på 59.000 euro til NITMES (network in transnational memory studies)