Professor Kenneth J. Rothman

Kenneth Rothman

Professor Kenneth J. Rothman er udnævnt til æresdoktor ved Aarhus Universitet, fordi han er en af den moderne teoretiske epidemiologis grundlæggere. Han har ydet et substantielt bidrag til forståelse af to nøglebegreber i epidemiologisk og klinisk forskning, nemlig effekt­modifikation/interaktion og en model for kausalitet.

Kenneth J. Rothman har udviklet det teoretiske og matematiske grundlag for begrebet biologisk interaktion. Hans teoretiske landvindinger har haft stor betydning for dels udviklingen af epidemiologiske analyser af mange samtidige risikofaktorer, dels forståelsen mellem årsags­sammenhænge og forebyggende medicin.

Den nyudnævnte æresdoktor er hovedforfatter på den mest anvendte og citerede epidemiologiske tekstbog på verdensplan og har desuden publiceret sine resultater i førende medicinske tidsskrifter. Kenneth J. Rothmans videnskabelige publikationer er citeret mere end 55.000 gange, og hans H-lndex er 93.

Kenneth J. Rothman har haft et nært samarbejde med Aarhus Universitet siden 1992. Han har løbende undervist og holdt seminarer på universitetet, ligesom han har modtaget flere National lnstitutes of Health­bevillinger i samarbejde med Aarhus Universitet. Kenneth J. Rothman har publiceret mere end 75 artikler i samarbejde med forskere fra Aarhus Universitet.

CURRICULUM VITAE

Uddannelse:

1972:                  Doktor i epidemiologi og biostatistik fra Harvard School of Public Health

1970:                  Kandidat i epidemiologi fra Harvard School of Public Health

1969:                  Tandlæge fra Harvard School of Dental Medicine

1966:                  Bachelor i naturvidenskab fra Colgate University

Stillinger i de senere år:

2012 -                Adjungeret professor ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet

1988 -                Professor ved Department of Epidemiology ved Boston University School of Public Health

1972 – 1988     Harvard School of Public Health

Kenneth J. Rothman har desuden været tilknyttet Harvard Medical School og Karolinska lnstitutet i Stockholm m.fl.

Seneste priser og hædersbevisninger

2017                    Society for Epidemiologic Research Career Accomplishment Award

2015                    Harlan Austin Invited Lecturer, Emory University School of Public Health

2014                    Abraham Lilienfeld Award for Excellence in Epidemiology, American College of Epidemiology