Professor Cheryl Mattingly

Cheryl Mattingly

Professor Cheryl Mattingly er udnævnt til æresdoktor ved Aarhus Universitet. Hun er blandt de højest renommerede antropologer inden for social antropologi. Hendes forskning bygger på etnografiske langtidsstudier af socialt udsatte afro-amerikanske familier i Los Angeles, og hun har i talrige monografier og artikler formået at formidle indblik i menneskelige skæbner og historier i deres individuelle livsverdener – mens de samtidig præsenteres som rummende almen-menneskelige og eksistentielle spørgsmål.

Den nyudnævnte æresdoktor anses for at være en førende skikkelse i den aktuelle debat om ”anthropology of ethics” og har bidraget væsentligt til teoriudvikling inden for antropologi og vist interdisiciplinært potentiale i en ny etnografisk baseret og filosofisk reflekteret humanisme.

Cheryl Mattingly har haft et nært samarbejde med Aarhus Universitet siden 1992. I mere end to årtier har hun været tilknyttet forskningsmiljøer på Arts, og der er opstået flere interdisciplinære forskningsprojekter mellem antropologi og filosofi med Cheryl Mattinglys forskning som bindeled. For tiden er hun tilknyttet to tværfaglige projekter i grænselandet mellem filosofi og antropologi og anses for at være en central samarbejdspartner på Institut for Kultur og Samfund.

Curriculum Vitae (uddrag)

Uddannelse:

2004 - Professor, Department of Anthropology. (Secondary appointment: Division of Occupational Science and Occupational Therapy). University of Southern California: Los Angeles, CA.

2000 - 2004 Professor. Department of Occupational Science and Occupational Therapy & Department of Anthropology. University of Southern California: Los Angeles, CA.

1994 - 1996 Associate Professor. Department of Occupational Therapy, University of Illinois: Chicago, IL.

1988 - 1994 Assistant Professor. Department of Occupational Therapy, University of Illinois: Chicago, IL.

1989 Ph.D. Anthropology and Urban Studies. Massachusetts Institute of Technology.

Stillinger i de senere år:

2013 – 2015 Dale T Mortensen Senior Research Fellow. Aarhus Institute of Advanced Studies, Aarhus University, Denmark.

2012 Visiting Professor of Philosophy and Anthropology. University of Aarhus: Aarhus, Denmark. (September 2012 – October 2012).

2011 Visiting Professor of Philosophy and Anthropology. University of Aarhus: Aarhus, Denmark. (August 2011 – October 2011).

2009 Visiting Professor (Joint Appointment). Department of Anthropology and Ethnography & De-partment of Philosophy and History of Ideas, University of Aarhus: Aarhus, Denmark. (August 2009 – December 2009).

2004 - Director, Health Humanity and Cultural Initiative. Dornsife College of Arts and Sciences, University of Southern California: Los Angeles, CA.

Seneste priser og hædersbevisninger:

2017 John Simon Guggenheim Fellow

2017 Inaugural Keynote: Center for Health, Culture and Society, Aarhus University, Denmark

2016 - Advisory Board Member. Aarhus Institute of Advanced Studies. Aarhus University,

2016 Dean’s Influential Visiting Scholar (Social Sciences). University of California, Los Angeles. (Department of Anthropology)

2015 New Millennium Book Prize for Moral Laboratories: Family Peril and the Struggle for a Good Life. Society for Medical Anthropology, American Anthropological Association.