Professor Jeff Michael Sands

Jeff Michael Sands

Professor Jeff Michael Sands
Professor Jeff Michael Sands fra Emory University er udnævnt som æresdoktor på baggrund af sit bidrag til eksperimentel nyreforskning. Et felt, hvor han bliver anset som en af verdens førende eksperter. Hans forskning fokuserer på cellefysiologiske, cellebiologiske, fysiologiske og patofysiologiske metoder til at analysere, hvordan nyrerne regulerer vand i kroppen og kroppens saltbalance samt blodtryk.

For 25 år siden etablerede Jeff Michael Sands sit laboratorium ved Emory University. Her fra er der gjort mange betydelige opdagelser af, hvordan nyrerne regulerer transport af natrium, urinstof og vand i de forskellige dele af nyrerne. Han har også demonstreret, at grundlæggende videnskabelige resultater har klinisk betydning og kan overføres til kliniske relevante undersøgelser, som han har udført sammen med kolleger i USA og internationalt.

Jeff Michael Sands har de sidste 20 år samarbejdet med kolleger på flere afdelinger ved Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital. Samarbejdet har bragt Jeff Sands til Aarhus Universitet mange gange og har medført samarbejde om publikationer og evaluering af en række afhandlinger. Der er ingen tvivl om, at med udnævnelsen af Jeff Michael Sands som æresdoktor vil samspillet mellem forskeren og Aarhus Universitet blive endnu større.

Curriculum Vitae (uddrag)

Uddannelse:

1981: Uddannet læge, Boston University, School of Medicine

Stillinger i de senere år:

1998 - : Professor of Medicine, Department of Medicine, Emory University, Atlanta, GA

2000 - : Professor of Physiology, Department of Physiology, Emory University

2002 - : Chief of Renal Division, Emory University

2002 - : Juha P. Kokko Professor of Medicine, Renal Division, Emory University

2006 - 2010: Associate Dean for Clinical and Translational Research, Emory University

2009 - 2015: Executive Vice-Chair, Department of Medicine, Emory University

Udvalgte priser og hædersbevisninger:

2013: Carl Gottschalk Distinguished Lectureship, American Physiological Society