Æresdoktor 2019: Professor Martha Nussbaum

Professor Martha Nussbaum har som filosof udviklet en ny teori om retfærdighed ud fra den såkaldte capability-approach, og hun har haft afgørende indflydelse på vores forståelse af lighed, diversitet og menneskerettigheder. Gennem samarbejde med nobelpristager i økonomi Amartya Sen, har hun været med til at forme et FN-mål for global velfærd, som inkluderer sundhed, uddannelse og religionsfrihed.

Martha Nussbaum regnes for at være en af verdens førende og mest indflydelsesrige tænkere – hun er på Forbes’ Top 100-liste over globale tænkere.

Inden for sit felt, etik, antik filosofi og retsfilosofi, har hun undervist på Harvard, Brown, Oxford universiteter, og underviser nu i Chicago. Hun har modtaget en række af verdens fineste videnskabelige hædersbevisninger.

Siden gennembruddet med The Fragility of Goodnes. Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy i 1986, har Nussbaum ud fra omfattende studier i klassisk filosofi, litteratur og emotioner formuleret en filosofi, der betoner betydningen af menneskeligt fælleskab for et godt liv og et retfærdigt samfund.

Martha Nussbaum har jævnligt besøgt Aarhus Universitet, siden hun for 25 år indledte et samarbejde med professor i filosofi, Uffe Juul Jensen. Hun har spillet en vigtig rolle for den praksis-orienterede filosofi, som har været en central del af Aarhus-filosofiens interdisciplinære forskning og undervisning.

Læs mere om Martha Nussbaum og se hendes CV