Æresdoktor 2021: Professor Conny Aerts (Faculty of Natural Sciences)

Visninger

Conny Aerts (født 1966) er professor i astronomi ved KU Leuven, Belgien. Hun er en internationalt førende forsker inden for astrofysik med vægt på, hvordan man bruger asteroseismiske metoder (observationer af stjernernes svingninger) til at kortlægge stjernernes indre egenskaber. I løbet af mere end to årtier har hun spillet en førende rolle i den dramatiske udvikling af dette felt, der for nylig kulminerede med brugen af ​​de omfattende data, der er blevet tilgængelige gennem observationer fra rummet ved bl.a. Kepler- og TESS-missionerne. Hendes arbejde har ført til banebrydende indsigt i strukturen og udviklingen af ​​stjerner.

Conny Aerts har modtaget flere prestigefyldte priser og anerkendelser, herunder Francqui-prisen (benævnt ’den belgiske Nobelpris’), som hun var den første kvinde til at modtage siden prisens indstiftelse i 1933.

Conny Aerts har et tæt samarbejde med forskere ved Institut for Fysik og Astronomi om analyse af data fra Kepler- og TESS-teleskoperne, især hvad angår tunge stjerners indre rotation og sammensætning.

Se professor Conny Aerts’ hjemmeside