2011 Modtagere af Dronning Margrethe II's rejselegat til studerende ved Aarhus Universitet

Dronning Margrethe II’s rejselegat blev indstiftet, da Hendes Majestæt fyldte 70 år. Universitetets gave til Dronningen skulle afspejle det tætte forhold, der er mellem Kongehuset og universitetet, hvor både Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik og Hendes Majestæt Dronning Margrethe har læst. I samråd med Dronningen besluttede Aarhus Universitet derfor at indstifte et rejselegat i dronningens navn. Det skal hvert år gå til en studerende ved henholdsvis arkæologi og statskundskab – de to fag, som Hendes Majestæt Dronningen selv læste i sin tid.’

Ria Kristin Langbehn, modtager af Dronning Margrethe 2.s rejselegat på 25.000 kroner.

Ria Kristin Langbehn færdiggjorde i sommer sin bachelor i statskundskab. Tre år forinden var hun kommet til Aarhus fra Flensborg, hvor hun var en del af det danske mindretal.

- Jeg valgte Aarhus Universitet, fordi det havde et godt ry. Statskundskab valgte jeg, fordi uddannelsen var så bred. Jeg kan godt lide, at man både har sociologi, politik, økonomi og jura, siger Ria Kristin Langbehn på 22 år.

Hun er især interesseret i samspillet mellem politik og økonomi. Hun går meget op i, hvordan staternes politiske strukturer påvirker den økonomiske udvikling. Særligt de asiatiske tigerlandes økonomiske vækst fascinerer hende.

I fremtiden kunne hun både forestille sig at arbejde i et ministerium og i det private erhvervsliv. Hvis chancen for at skrive en ph.d. opstår, kunne det også være et alternativ for hende.

- Jeg ser rigtig mange spændende fremtidsmuligheder, og det svære for mig bliver i virkeligheden at vælge noget fra, siger hun.

Hun rejste den 7. juli til Sydney for at læse det første semester af sin kandidatuddannelse på University of Sydney.

Allerede inden hun havde modtaget legatet, havde hun besluttet sig for at tage til Australien og læse. Legatet betyder, at hun har fået taget et stort åg af sine skuldre.

- Det var helt vildt dejligt at få legatet, for ellers havde jeg været nødt til at søge et job hernede. Nu kan jeg koncentrere mig hundrede procent om studiet, som er meget krævende, siger Ria Kristin Langbehn.

Ph.d.-studerende Eva Mortensen, modtager af Dronning Margrethe 2.s rejselegat på 25.000 kroner.

Eva Mortensen er klassisk arkæolog og interesserer sig primært for antikke byer i det sydvestlige Lilleasien i det nuværende Tyrkiet. Hendes forskning kredser om den periode, hvor byerne overgik fra at være hellenistiske til at blive romerske. I den udvikling opstår der et skisma, hvor byerne prøver at mindes fortiden ved at opføre monumenter dekoreret med referencer til byens grundlæggelse og tidligere krige. Eva Mortensen undersøger, hvor meget man kan sige om denne proces.

Rejselegatet betyder for Eva Mortensen, at hun kan rejse ned og se de steder, hun beskæftiger sig med i hverdagen. Pengene giver også mulighed for, at hun kan frekventere bibliotekerne i Athen, Ankara og Rom, hvor de har væsentlig mere litteratur inden for hendes felt end de danske biblioteker.

- Rejselegatet betyder, at jeg kan gøre de ting, jeg gerne vil. Det giver mig mulighed for at få mere ud af mit studium og min tid. Derfor jublede jeg ret meget, da jeg fik det at vide, siger 27-årige Eva Mortensen.

I fremtiden vil Eva Mortensen gerne blive ved med at beskæftige sig med det antikke Tyrkiet. Hendes fascination af netop Tyrkiet er affødt af de mange gange, hun har besøgt landet som rejsende. Det specielle ved Tyrkiet er ifølge den klassiske arkæolog, at der stadig er mange steder, der er uudforskede. I fremtiden vil de måske blive udgravet med Eva Mortensen i spidsen. Hun har i hvert fald en lille drøm om en dag at blive leder for en udgravning i Tyrkiet.