Humanister i erhvervslivet

Afrapportering

Formål

”Smag på Erhvervslivet” var et projektsamarbejde mellem studerende fra Arts og virksomheder i erhvervslivet. Formålet med projektet var at skærpe de studerendes faglighed, give dem kompetencer der er relevante på arbejdsmarkedet og øge netværket mellem studerende og relevante organisationer og firmaer. Overordnet kan projektets formål og udførelse deles op i tre søjler:

  1. matchmaking - at skabe dialog mellem erhvervslivet og de studerende gennem konkrete samarbejdsprojekter, der gav mulighed for at afprøve og vise de studerendes evner og fagligheder i praksis.
  2. show cases - at vise og diskutere andre humanisters arbejde i praksis gennem paneldebat og løbende diskussioner på tværs af arbejdsgrupperne.
  3. netværk - at facilitere forbindelser mellem universitetet, studerende og erhvervslivet gennem workshops og møder med andre aktører på universitet og de studerendes fremtidig eller fortsatte samarbejde med virksomhederne.

Resultater

Fem virksomheder har deltaget i projektet:

  • InnovationLab
  • Visikon
  • Etikos
  • Kirkens Korshær
  • Design People

Der var kontakt til flere organisationer og firmaer, men da det var essentielt for de fleste af projekterne at flere studerende var involveret, endte der kun med at være 5 projekter i alt.

8 studerende har deltaget i de konkrete cases og projektarbejdet med virksomhederne. 40 studerede har været involveret i den åbne paneldebat, som tog udgangspunkt i alumners arbejdsopgaver og brug af deres forskellige humanistiske kompetencer. Den første workshop blev desværre aflyst.

Perspektiver

Det viste sig overraskende svært at finde studerende der ville lægge det krævede frivillige engagement og tid i projektsamarbejdet. Hvis man laver lignende projekter, skal der være mere fokus på at nå ud over faggrænser og kommunikere mere direkte til de studerende om hvad de får ud af det. Projektet skal sælges på de konkrete cases der skal arbejdes med, ellers er det ikke tydeligt nok hvad udbyttet er. Det kan overvejes hvorvidt lignende projekter bedre er placeret som en del af undervisning i et fag, for at undgå at arbejdsbyrden bliver for tung for de studerende over semesteret.