Ambassadør siger ’AU revoir’ til Aarhus Universitet

Den amerikanske ambassadør, Laurie S. Fulton, lagde vejen forbi Aarhus Universitet, inden hun om to uger vender tilbage til USA efter at have været ambassadør i Danmark siden 2009.

Den afgående amerikanske ambassadør Laurie S. Fulton var i denne uge på Aarhus Universitet i forbindelse med sin afskedsturné rundt i landet. Universitetet havde arrangeret en reception for specielt amerikanske studerende og medarbejdere, og her tog ambassadøren sig god tid til at tale med alle de fremmødte.

Laurie S. Fulton lagde særligt vægt på, at hun føler en tæt tilknytning til Aarhus Universitet.

”Aarhus Universitet er et dynamisk og livligt universitet. Man kan mærke, at folk her brænder for det, de laver. Grunden til, at jeg bliver ved med at vende tilbage, er de mange dygtige og engagerede unge mennesker.Desuden er her utrolig smukt, og alle er så imødekommende,” uddybede Laurie S. Fulton.

Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen fremhævede i sin tale Laurie S. Fultons møde med specielt de studerende på Aarhus Universitet. Det var tilbage i september, hvor ambassadøren gav en forelæsning om amerikansk udenrigspolitik til et overfyldt auditorium.

”Jeg var rigtig glad for at få muligheden for at komme og tale med de studerende. Jeg fik mange interessante og direkte spørgsmål, og jeg er virkelig glad for, at de studerende ikke holdt sig tilbage,” sagde Laurie S. Fulton.

Den tidligere ambassadør er i denne uge på en sidste tur rundt I landet for at besøge samarbejdspartnere og venner fra de fire år, hun har været ambassadør.

”Forholdet mellem USA og Danmark har aldrig været stærkere end i det sidste årti. Mit håb er, at det forbliver sådan, og det vil jeg gerne give videre til specielt de unge studerende,” fortæller Laurie S. Fulton.

Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Aarhus Universitet, ogLaurie S. Fulton undlod begge at bruge udtrykket farvel; de brugte derimod det franske udtryk for farvel, ’au revoir’, som netop også betyder ”på gensyn”.

”Min tid i Danmark har ikke kun lært mig meget om jeres land, men også om mit eget. Jeg har set USA i et helt andet perspektiv, end hvad jeg er vant til. Når jeg sidder i flyveren hjem, vil det være med et bredt smil, fordi jeg har elsket min tid her i Danmark,” sagde Laurie S. Fulton afslutningsvis i sin tale.