Efterlyser billeder fra The Grateful Dead

Den 16. april 1972 gav rockgruppen The Grateful Dead koncert i Stakladen på Aarhus Universitet. Var du til koncerten, og ligger du inde med et billede fra begivenheden, er universitetshistoriker Palle Lykke meget interesseret i at høre fra dig.

Plakat fra The Grateful Dead's koncert i Stakladen i 1972. Universitetshistorisk Udvalg efterlyser et billede fra koncerten.

The Grateful Dead afholdt i foråret 1972 22 koncerter i Europa, og disse bliver i efteråret 2011 udgivet på et meget omfattende cd-bokssæt indeholdende cirka 70 cd'er og en stor bog om gruppen. Redaktøren af bogen mangler imidlertid et foto fra koncerten i Aarhus den 16. april 1972, og han skal have det inden 11. april.

Palle Lykke har skrevet en artikel til bogen og har på det nærmeste gjort alt for at finde fotos, indtil videre uden held.

– Uanset kvaliteten har billeder fra koncerten interesse, understreger Palle Lykke, der selv som 18-årig overværede koncerten i Stakladen i 1972. Han betegner koncerten som en musikalsk åbenbaring.

Smeltedigel

– The Grateful Dead var ikke blot det legendariske syre-rockband anno 1967, som de fleste forbinder med navnet. Bandet var faktisk en veritabel smeltedigel for alle genrer inden for amerikansk musik. Det nummer, der begynder som en country-sang, ender typisk i et improviseret instrumentalt forløb, der har flere ligheder med avantgardejazzen og John Coltrane end med det, man almindeligvis forstår ved rockmusik. Sådan var det også den aften i Stakladen i 1972, siger Palle Lykke, der tydeligt husker, hvordan det var at overvære koncerten.

– Det var et lille skår i glæden, at jeg måtte tilbringe det meste af koncertens tre en halv time siddende på serveringsrampen og uden mulighed for at træde ned på gulvet, hvor folk lå og stod og sad så tæt, at man bare ikke kunne få en fod ned - hvis man da overhovedet kunne se gulvet gennem de tætte tåger af røg. Men så måtte man altså hænge der med smertende bagdel og i øvrigt også et stadig større tryk på blæren ...

Kontakt Palle Lykke på 8942 2349 / pl@adm.au.dk