Gæsteprofessorer skal bo hos Aristoteles og Kepler

Fire nye boliger ved Ole Rømer-Observatoriet sikrer fornemme rammer til udenlandske gæsteforskere ved Aarhus Universitet.

Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation

Efter sommerferien får udenlandske gæsteprofessorer mulighed for at flytte ind i fire helt nyrenoverede boliger, mens de arbejder på Aarhus Universitet. Og der bliver rig mulighed for at se nærmere på stjernehimlen, for de fire lejligheder ligger i den gamle embedsbolig blot få hundrede meter fra Ole Rømer-Observatoriet ved Marselisskoven.

Men det er ikke kun fra observatoriet, at man kan se stjernerne. De fire nye boliger er opkaldt efter nogle af verdenshistorien mest indflydelsesrige videnskabsfolk; Aristoteles, Brahe, Copernikus og Kepler.

Lejlighederne, hvoraf den største er 170 kvm fordelt på to etager, skal være med til at trække internationale topforskere til Aarhus Universitet. Og noget tyder på, at bliver stor efterspørgsel, når der åbnes for bookinger:

"Det er nogle smukke omgivelser og et meget attraktivt sted at have til rådighed. Vi mangler altid boliger til gæsteforskerne, og her vil de kunne føle sig hjemme med det samme. Det er også fint, at der er fire boliger, for så kan gæsteforskerne jo møde hinanden og deres familier. Jeg glæder mig meget til at kunne booke lejlighederne", siger Marianne Vedsø fra Institut for Bioscience, der var ude at se nærmere på lokalerne ved den officielle indvielse.

Historiens vingesus

Observatoriebygningerne havde 100-års jubilæum i 2011, og under renoveringen har AU Økonomi og Planlægning i samarbejde med Kulturstyrelsen og arkitektfirmaet CREO gjort meget ud af at holde fast i de oprindelige træk.

"Jeg synes faktisk det er lykkedes meget godt at genskabe atmosfæren og ånden fra dengang. Arkitekterne har endda stået og skrabet for at finde ind til de oprindelige farver, så det har ikke været nogen let proces. Og faktisk har det været overordentlig svært at finde indendørs billeder fra dengang, så det har kun gjort udfordringen større", fortæller Ole J. Knudsen, der ud over at være planetarieleder på Steno Museet også var medforfatter på en bog om Ole Rømer-Observatoriet, som udkom i anledning af 100-års jubilæet. Han har desuden været med til at foreslå navnene på de fire boliger.

Observatoriet og den tilhørende direktørbolig blev opført i 1911, da den tyske astronom Friedrich Krüger tilbød at flytte sin familie og sine instrumenter til Aarhus. Aarhus Universitet eksisterede ikke på det tidspunkt, men faktisk omtalte den daværende borgmester i sin åbningstale, at et observatorium netop kunne være til gavn for et eventuelt kommende universitet.

Siden opførelsen har der både været undervisning og videnskabshistorisk museum i lokalerne, som fremover skal huse prominente gæsteprofessorer i perioder på mellem to og tolv måneder.