Internationale Fellowships er nu åbne for ansøgning

Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS), Aarhus Universitet, åbner nu for ansøgning til 25 internationale Fellowships. AU-forskere opfordres til at inddrage deres internationale netværk.

Professor Morten Kyndrup. Fotograf: Lise Balsby, AU

AIAS har modtaget en bevilling på godt 46 mio. kr. fra EU’s Marie Curie Program. Bevillingen vil kunne medfinansiere 40 % af udgiften til AIAS’ stipendieprogram (på 70 stillinger) de næste 5 år. Der er tale om langt den største bevilling, Aarhus Universitet har modtaget under EU’s 7. rammeprogram.

”For AIAS er det et skulderklap at modtage så stor en bevilling, som netop er rettet mod at udvide vores internationale samarbejde.  Jeg vil gerne opfordre mine forskerkolleger på AU til at udbrede nyheden om AIAS-Fellowships i deres internationale netværk, så de kan medvirke til at tiltrække interessante forskerprofiler til AU,” siger Morten Kyndrup, professor og direktør for AIAS.

25 fellowships over det næste år

Det første opslag om AIAS-COFUND Fellowships er nu åbent med deadline 21. marts 2014. De giver både talentfulde junior- og seniorforskere fra alle akademiske områder mulighed for at fordybe sig i deres egen forskning på AIAS. Bevillingen indbefatter et mobilitetskrav med både ’incoming fellowships’ såvel som ’reintegration fellowships’.

Et Fellowship giver internationale forskere muligheden for at udvikle deres karriere på AIAS og samarbejde med fellows fra hele verden og med lokale AU-forskere, hvormed de udvider deres videnskabelige tilknytninger og netværk, men det giver også tidligere AU-forskere en mulighed for at vende tilbage til Danmark fra et universitet ude i verden.

De første ca. 20 Fellowships træder i kraft 1. oktober 2014, resten pr. 1. februar 2015. Der vil fremover være årlige opslag af disse stipendier. Interne AIAS-stipendier til AU-ansatte bliver opslået særskilt.

Læs mere om AIAS: www.aias.au.dk

Læs om AIAS-COFUND Marie Curie programmet, opslaget og ansøgningsprocessen: http://aias.au.dk/aias-fellowships/aias-cofund-fellowships/

For yderligere information om bevillingen

Direktør og professor Morten Kyndrup, kyndrup@aias.au.dk