Pris for formidling til aarhusiansk professor

Professor Klaus G. Grunert fra Aarhus Universitet, Business and Social Sciences, modtager den 9. september Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Forskningsformidlingspris 2011 for sit mangeårige arbejde med at formidle forskningsresultater inden for markedsføring af fødevarer videre til industrien.

Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Forskningsformidlingspris uddeles i år til professsor og centerleder Klaus G. Grunert fra MAPP - Centre for Research on Customer Relations in the Food Sector ved Institut for Marketing og Organisation.

MAPP beskæftiger sig bl.a. med udvikling og markedsføring af nye fødevarer, og siden Klaus G. Grunert grundlagde centeret i 1991, har hans særlige indsats og fokus på at formidle centerets forskning og indrage industrien haft stor betydning for den danske fødevaresektor.

Han er blandt andet ophavsmand til MAPPs højt anerkendte årlige konference for praktikere, som har fungeret som smeltedigel for de nyeste forskningsresultater og praktikernes forbehold og problemstillinger.

- 20 år er meget lang tid, og den danske fødevaresektor har flyttet sig meget siden 1991. Vi har været en lille spiller, der har været med til at skubbe på. Men jeg tror da nok, der er nogle, der vil medgive, at blandt andet vores årlige konference har været med til at skubbe i den rigtige retning, fortæller Klaus G. Grunert

Han er desuden kendt for utallige gange at stille sig til rådighed for foredrag og seminarer med både industri og myndigheder.

- Jeg har altid synes det var sjovere at lave noget, der ikke kun vedkommer forskningsverdenen, men også er relevant ude, hvor det kan benyttes i praksis, fortæller Klaus G. Grunert.

Brød international skepsis

Klaus G. Grunert har desuden haft øje for feltets interdisciplinære potentiale. Ved at prioritere samarbejde med kolleger fra naturvidenskabelige og teknologiske discipliner har han været en stærk ambassadør for den samfundsvidenskabelige forskning.

- I forskningsverdenen hjælper det at have noget respekt. Og det var lidt begrænset, hvor meget respekt vi havde opbygget dengang i starten af 90'erne, fortæller han.

Det var især de teknologiske og naturvidenskabelige traditioner, der var lidt skeptiske. De frygtede, at det ville være spild af tid og forskningskræfter at involvere sig med de samfundsvidenskabelige. Men en fast tro på succes og vedholdenhed overkom denne skepsis.

- Vi har lavet nogle meget spændende projekter sammen, og vi har blandt andet kunnet supplere hinanden der, hvor teknologien skal benyttes af mennesker, og hvor der skal skabes accept af teknologien hos slutbrugerne, fortæller Klaus G. Grunert.

Klaus Grunert har blandt andet tidligere modtaget Dansk Erhvervs Akademis Erhvervsforskerpris.

Yderligere information:

Professor og centerleder Klaus G. Grunert, Aarhus Universitet, Business and Social Sciences
Institut for Marketing og Organisation, MAPP, E-mail: klg@asb.dk, tlf.: 8948 6439 / 4038 5319, Web

Andre priser og udnævnelser ved Årsfesten 2011

Fire internationale æresdoktorer