Skoleklasse på universitetsbesøg

Alle skal vide, hvordan det er at gå på et universitet. Derfor var en niende klasse fra Silkeborg inviteret til Aarhus Universitet for at få et kig ind i den akademiske verden.

Foto: Roar Lava Paaske

På første række i Per Kirkeby Auditoriet i Søauditorierne sidder 9.a fra Sølystskolen i Silkeborg og overværer et oplæg ved miljøkonferencen ”Science for the environment – environment for society”. Eleverne sidder stille og lytter, men skiller sig alligevel markant ud fra de midaldrende mænd i habitjakker, der sidder omkring dem. Klassens elever har ti forskellige oprindelseslande, og mange af dem bor i et kvarter, der ofte bliver omtalt som "ghetto".

Og ifølge en af klassens lærere, er universitetet ikke umiddelbart det karrierevalg, der ligger naturligst for de unge besøgende.
– Mange af vores elever har en familiebaggrund, der gør det svært for dem at forestille sig, at de nogensinde skulle kunne komme på universitetet. Derfor er det vigtigt, at vi som skole giver dem et billede af, hvad universitetet er, så de får noget at sigte imod, siger Henrik Iversen, der underviser klassen i biologi.

Synlighed i samfundet er vigtig

Nikolai Friberg er viceinstitutleder på Institut for Bioscience og har været med til at arrangere 9.a’s besøg på Aarhus Universitet. Han ser dagen som et naturligt led i universitetets synlighedsstrategi.

– Mange af de her børn har ikke nogen viden om, hvad universitetet rummer. Aarhus Universitet går meget op i at være synlig i samfundet – også for den unge generation. Forhåbentlig begynder klassens elever at studere her på et tidspunkt, men selv hvis de ikke gør, skal de kende til universitetet.

Og ser man på statistikken, er Sølystskolen normalt ikke en skole, der spytter kommende bachelorer og kandidater ud. Men Nikolai Friberg ser ingen grund til, at det skal fortsætte med at være sådan.

– Der er en stor andel af andengenerationsindvandrere på skolen, og netop disse unge har gode forudsætninger for at passe ind på et universitet, fordi der også her er mange forskellige nationaliteter, siger han.

En rigtig oplevelse for eleverne

Udover at overvære konferencen var eleverne også på en rundtur i Universitetsparken, hvor to AU-studerende fungerede som guider.

Eleverne stillede sig trofast op i halvcirkler omkring deres rundvisere, når de talte, og klassens lærere hæftede sig ved, at mobiltelefonerne for én gangs skyld blev i lommerne. Inden bussen gik hjem mod Silkeborg, evaluerede 9.a’s Abdul Rahman Azzam på dagen:

– Det har været en meget god dag. Før jeg kom, vidste jeg ikke særlig meget om universitetet, men nu har jeg fået et rigtig godt indblik i, hvordan det er at gå her, siger 15-årige Abdul Rahman Azzam.