Stærkere samarbejde er nødvendigt for at løse store samfundsproblemer

Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard opfordrede til større interaktion mellem universiteter og det omkringliggende samfund, da han holdt tale ved åbningen af Excellence 2012. Samtidig erklærede han sig parat til at anvende konferencens output i praksis.

Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard
Skal vi løse de mange store udfordringer, som både Danmark og Europa står overfor lige nu, så er det ikke alene nok at fostre excellent forskning, man skal også sikre, at forskningen bringes i spil samt styrke samspillet mellem universiteter og det omkringliggende samfund. Det pointerede Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard, da han onsdag holdt tale ved åbningen af den internationale konference Excellence 2012 på Aarhus Universitet. Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation

- Konferencens fokus på excellence er altid relevant at adressere, men det synes ekstremt relevant, når man betragter de mange store udfordringer, vi står over for netop nu, sagde Jacob Bundsgaard.

Borgmesteren hentydede ikke blot til store, verdensomspændende problemer som klimaproblematikken eller udfordringen med at skaffe verdens befolkning føde og rent vand, men også til problemer, som berører danske borgere netop nu.

- Vi oplever stigende ungdomsarbejdsløshed og et stort pres på sundhedssystemet, og ved denne konference ser jeg mig selv som en repræsentant for de mange byer, der kæmper med denne udfordring hver dag, lød det fra borgmesteren.

Derfor er han personligt meget interesseret i, hvordan vi kan sikre, at den excellente forskning bringes i anvendelse og bidrager til innovation og udvikling.

- Det handler for mig om to ting; at finde nye svar på udfordringerne hurtigst muligt, men også om at bringe den allerede eksisterende excellente forskning i spil, så vi udnytter det fulde potentiale, forklarede Jacob Bundsgaard.

Det, at universiteterne skal bidrage med at finde løsningen på samfundets allerstørste problemer betyder også, at universiteter og samfund skal interagere langt mere, end det er tilfældet i dag, mener den aarhusianske borgmester.

- I Aarhus har vi gode erfaringer med et styrket samarbejdet mellem universitetet, erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi skal samarbejde yderligere. Der er brug for en konkret og specifik action plan for dette, og vi er klar til at bruge det output, som denne konference bidrager med, lød det afslutningsvis fra Jacob Bundsgaard.

Læs mere om Excellence 2012