Stakladen bliver økologisk

Hun er kok. Hun har 20 års erfaring med kantineledelse. Fødevarebranchen kender hende som inspirator og oplægsholder. Hun har modtaget adskillige priser for innovation og økologi. Fra 1. marts er hun ny direktør for Studenterhusfonden, som driver Stakladen og 11 andre kantiner på Aarhus Universitet. Velkommen til Kristina Kristensen.

Kristina Kristensen, ny direktør for Studenterhusfonden, til lancering af sin bog "Omtanke i store Gryder" ved Copenhagen Food Fair i 2013. Foto: Økologisk Landsforening

Medarbejdere og studerende, som hver dag spiser i en af Studenterhusfondens kantiner kan godt glæde sig. For den nyansatte direktør er ikke nogen konventionel kantineleder. I ni år har hun haft ansvaret for kantinedriften i Vestas, hvor hun blandt andet har lavet en ’deli’, oprettet et bageri og inviteret medarbejdere på kokkeskole. Nu har en ny udfordring lokket hende til universitetet.

”Studenterhusfonden har den nye målsætning, at al mad skal laves fra bunden, maden skal være bæredygtig og fra 2020 skal 90% af maden være økologisk. Dét er et vildt ambitiøst mål og en god udfordring, som lige passer til mig”, siger Kristina Kristensen.

Bæredygtig og innovativ kantineledelse er Kristina Kristensens varemærke. Hun har sammen med et team af medarbejdere skrevet en bog, som hun selv beskriver som en drejebog til, hvordan man får økologi og bæredygtighed ind i storkøkkener.

”Jeg ser det sådan, at vi skal servere brændstof til medarbejdere og studerende, og det skal være sund og god mad, som er lavet med omtanke for miljøet. Når vi serverer mad for så mange mennesker, som vi gør, så har vi et stort ansvar for også at passe på miljøet,” forklarer hun.

Ved spørgsmålet om, hvilke forandringer medarbejdere og studerende på AU vil komme til at opleve, svarer hun:

”Medarbejdere og studerende skal vænne sig til at få sæsonprægede varer og nok også undvære lidt af de mange proteiner. Vi skal hele tiden udvikle os og kigge på nye muligheder. Måske skulle vi lave et suppekøkken, så vi kan tilbyde de studerende et godt måltid, som kan betales på en SU,” tænker den ny direktør højt.

Studenterhusfonden driver 12 kantiner, konferencecenteret på Fredrik Nielsens Vej, gæstehusene og Dale’s café for Aarhus Universitet og for INCUBA Science Park.