Store udfordringer for de administrative medarbejdere

Den omfattende fornyelse og samkørsel af administrative it-systemer stiller i øjeblikket meget store krav til de administrative medarbejdere, både i back office og front office.

Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation

Opgaven bliver ikke lettere af, at overgangen til nye systemer har medført langt flere indkøringsproblemer, end vi havde forudset. Specielt i forbindelse med studiestart. Ikke alene koster det ekstra energi at udarbejde og indføre nye rutiner, arbejdsgange og –processer. I flere tilfælde har vi været nødt til at løse opgaverne med arbejdskrævende manuelle løsninger.

Jeg ved, at alle har arbejdet hårdt for at løse opgaverne, og at der lige nu arbejdes så at sige i døgndrift for at få systemerne til at virke 100 procent. Problemerne har i flere tilfælde medført en unfair kritik af de administrative medarbejdere, som i sådanne situationer ofte bliver prygelknabe for systemfejl og overordnede beslutninger.

Jeg vil derfor på universitetsledelsens vegne gerne udtrykke en meget stor anerkendelse for den kæmpe indsats, I har ydet og stadig yder.

Vi har sat os det mål at etablere en smidig administration med ensartede og effektive løsninger, så grundlaget for det administrative arbejde og processer bliver så optimalt som overhovedet muligt, og så I som administrative medarbejdere kan yde den bedst tænkelige service for undervisere, forskere, studerende, omverden og administrative kolleger.

Det er en meget omfattende proces at omlægge så stor en administration – både strukturelt og systemmæssigt. Vi er gået fra at være mange forskellige enheder med mange forskellige arbejdsgange og systemer til at understøtte et samlet Aarhus Universitet.

Selv om vi, som tidligere omtalt, lige nu kæmper med flere problemer, er det min klare opfattelse, at vi er godt på vej takket være en kæmpe indsats fra hele det administrative hold på Aarhus Universitet. Når alle systemerne er fuldt oppe og køre, har vi et virkelig mærkbart bedre administrativt fundament end tidligere. I løbet af efteråret gør vi status over de igangværende projekter, og jeg vil holde jer løbende orienteret om den overordnede situation.

Jørgen Jørgensen